Abstract:
در ایران باستان به روایتهای نوشتاری و نقوش بازمانده، موسیقی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است، و اغلب شاهان و دولتمردان به موسیقی اهمیت میدادند. از این دوران، نام سازهای بسیاری باقیمانده است که نقوش برخی از آنها، در نقش برجستهها، طرح و نقش روی ظروف دوران مختلف، قابل شناسایی است. در این مقاله، به سازهای ایران باستان که روی ظروف و نقش برجستهها باقیمانده، پرداخته شده است؛ با بررسی آنها، اهمیت و جایگاه موسیقی در آن دوران، مورد پژوهش قرار میگیرد. روش پژوهش، توصیفی– تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده است. با بررسی نقوش و متون دوران باستان، مشخص شد، موسیقی، هنری جداگانه نبود و همراه سایر رسوم اجتماعی، مانند مراسم مذهبی، جشن ها و جنگها اجرا میشد. با توجه به پیکرکهای گلین نوازندگان عیلامی، میشود حدس زد که، از موسیقی در آیینهای مذهبی بهره میبردند. در اولین همنوازی جهان- که در مهر چغامیش دیده شد- همه نوازندگان، بانوان هنرمند عیلامی بودند. موسیقی در دوران هخامنشی به سه شکل بزمی، مذهبی و رزمی وجود داشته است؛ این مساله، اهمیت روز افزون موسیقی را در این دوران نشان میدهد و طبق اسناد مکتوب باقیمانده از دوران هخامنشی، اکثر نوازندگان در این دوره زن بودند. پیکرکهای گلینی از نوازندگان دوران اشکانی بهدست آمده که، اکثر آنها زن هستند و اغلب آنها، چنگنوازانی هستند که، در حالت ایستاده، ساز مینوازند. با توجه به اهمیت موسیقی در این دوران و حضور گسترده زنان در عرصه موسیقی، میتوان نتیجه گرفت که، زنان در ایران باستان از منزلت والایی برخوردار بودند. تنوع موسیقی و ساز در عصر ساسانی، رونق موسیقی و حرمت موسیقیدانان را نشان میدهد. با توجه به جایگاه اجتماعی موسیقیدانان، و اینکه نوازندگان در سفر و شکار، ملازم شاهان بودند و همچنین از اجرای موسیقی در جشن و شکار و مراسمهای مذهبی، میتوان به اهمیت موسیقی در این دوران پی برد.
Based on Written narratives and remaining motifs of ancient Iran music had a great position and most of Monarchs and Statesman used to pay attention to the music. The name of many of these instruments remains and a number of motifs depicting them have been identified in reliefs, cravings and patterns illustrated on vessels of such ear. Present paper studies the images of instruments depicted on remaining vessels and reliefs and by such means, studies the importance and position of music in the mentioned era. This paper used a descriptive - analysis approach and the data was gathered by means of library resources.
By studying ancient inscriptions and motifs it became clear that music was not a sole art form and was performed along other social traditions such as religious rituals, feasts and battles. Considering the clay statuettes musicians of Elam, we can guess that the music was used in religious rituals. In the first group musical performance observed in Chaghamish Stamp, all performers were Elamite female artists. There were Three kinds of Music during the Achaemenes era as festive, religious and combat music which indicates the increasing importance of music in such era and based on remaining written documents of the Achaemenes era, most of the musicians were female in that time period. Clay statuettes of musicians belonging to the Parthian period are mostly female. Most of them are harp players performing while standing. Considering the importance of music in such era and the widespread presence of women in the music, we can conclude that women had a high status in ancient Iran. Variety of music and musical instruments, in Sassanid era indicate the promotion of music and honor of musicians at that time. According to the social status of musicians and the fact that the music players used to accompany the king while traveling and hunting and musical performances in celebrations, religious ceremonies and hunting, we could realize the importance of music in such era.