Abstract:
موضوع مدیریت سود، مورد توجه بسیاری از محققین حسابداری بوده است. تحقیقات تجربی اخیر نشان داده اند که رفتار مدیریت سود می تواند منشاء رفتاری و روانشناختی داشته باشد. هدف این مقاله مطالعه اثر عواطف مثبت و منفی بر مدیریت سود فرصت طلبانه و کارا می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بلسکی و همکاران (2008) برای اندازه گیری تمایل افراد به مدیریت سود کارا و پرسشنامه پاناس برای اندازه گیری عواطف مثبت و منفی افراد می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری و مدیریت مالی کل کشور در سال 1396 می باشد که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران با فرض جامعه آماری نامعلوم استفاده شد. از تعداد 300 پرسشنامه توزیع شده، 225 پرسشنامه معتبر برای تحلیل دریافت گردید. برای تحلیل دادههای بدست آمده از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که رابطه معنی داری بین عاطفه مثبت با مدیریت سود کارا و همچنین بین عاطفه منفی با مدیریت سود فرصت طلبانه وجود دارد. اما رابطه معنی داری بین عاطفه منفی با مدیریت سود کارا و عاطفه مثبت با مدیریت سود فرصت طلبانه مشاهده نشد. به عبارتی دیگر، عواطف و احساسات مثبت به تصمیم گیری های مالی مثبت و در راستای افزایش ثروت سهامداران و برعکس عواطف و احساسات منفی به تصمیم گیری های مالی منفی و ناکارآمد و در راستای منافع شخصی مدیریت منجر می شود.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان ميدهد که رابطه معنيداري بين عاطفه مثبت با مديريت سود کارا و همچنين بين عاطفه منفي با مديريت سود فرصت طلبانه وجود دارد.
در اين راستا، برخي پژوهش ها نشان داده اند رفتار مديريت سود با شخصيت افراد رابطه دارد و رفتار مدير در بيش نمايي سود را ميتوان با ديدگاه هاي اخلاقي او مرتبط دانست (شفر و وانگ ، ٢٠١١ ، داياناندان و همکاران ، ٢٠١٢).
اهميت تحقيقات رفتاري حسابداري براي درک و فهم بهتر رفتار تهيه کنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداري و هم چنين فقدان پژوهش کافي درباره عنوان اين مقاله ، موجب شد تا نويسندگان مقاله حاضر، نقش احساسات را در رفتار افراد در مديريت سود مورد مطالعه قرار دهند.
بنابراين هدف مقاله حاضر 1 - Apergis and Voliotis 2 - Berry-Stolzle et al در درجه اول بررسي تأثير هيجانات و احساسات روانشناختي بر تصميم گيري افراد در مديريت سود است .
دستاوردها و ارزش افزوده علمي اين مقاله را ميتوان به شرح زير برشمرد: اول اين که شواهد پژوهش نشان خواهد داد که چگونه احساسات مثبت و منفي افراد بر رفتار فرصت طلبانه يا کارايي مديريت سود تأثيرگذار است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ٦-خلاصه و نتيجه گيري در اين مقاله اثر عواطف مثبت و منفي بر مديريت سود فرصت طلبانه و کارا مورد بررسي قرار گرفت .
Ethical Judgments in Accounting : An Examination on the Ethics of Managed Earnings, The Journal of Global Business Issues, Vol. 2 , Issuess2.
The impact of corporate ethical values on perceptions of earnings management, Managerial Auditing Journal, Vol. 19 No. 1, pp.