Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی فرایند رشد و تغییر اشتیاق مسیرشغلیدانشجویان دختر دانشگاه الزهرا و مقایسه میزان اشتیاق مسیرشغلی دانشجویان کارشناسی در بین ترمهای تحصیلی مختلف بود.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی بود که با توجه به هدف آن از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه استفاده شد. از بین 6000 دانشجوی کارشناسی تعداد 361 نفر از دانشجویان مقیاس اشتیاق مسیرشغلی (هیرشی، فروند و هرمن،2014) را تکمیل کردند.
یافتهها: براساس آمار توصیفی اشتیاق مسیرشغلی و نمره گویههای آن در میان دانشجویان ترم 5 برجستهتر از سایر ترمها بود. در تحلیل واریانس یکراهه بین میزان اشتیاق مسیرشغلی دانشجویان دختر در ترمهای تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود نداشت. اما در مقایسه زوجی میزان اشتیاق مسیرشغلی دانشجویان ترم یک به طور معناداری کمتر از دانشجویان ترم سه و پنج بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد اشتیاق مسیرشغلی در طول سالهای تحصیلی افزایش مییابد. بنابراین یکی از مهمترین مداخلات مسیرشغلی برای دانشجویان سال اول میتواند تمرکز بر افزایش اشتیاق مسیرشغلی باشد.
Machine summary:
سير رشد اشتياق مسيرشغلي دانشجويان کارشناسي Development of Career Engagement Path among Undergraduate Students تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٦/٠٤/٢٨، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٧/٠٣/١٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/٠٦/٢٩ حميده عبدالحسيني ١، پريسا نيلفروشـان ٢، محمدرضـا عابدي ٣ و سيمين حسينيان ٤ چکيده هـدف پـژوهش حاضـر بررسـي فراينـد رشـد و تغييـر اشتياق مسيرشغلي دانشجويان دختر دانشگاه الزهرا و مقايسـه ميزان اشتياق مســـيرشغلي دانشـجويان کارشناسـي در بـين ترم هاي تحصيلي مختلف بود.
Liem ١٢ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٣٨/ بهار ١٣٩٨ نفس ، يادگيري خودتنظيمي و جهت گيري هدف ، مهم ترين عوامـل فـردي مـرتبط بـا انگيـزش و اشتياق تحصيلي در دانش آموزان هستند (عابدي، معماريان ، شوشتري و گلشني منزه ، ١٣٩٣).
1. Career Engagement Scale ١٤ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٣٨/ بهار ١٣٩٨ نتايج تحليل عاملي تاييدي نشان داد مقدار مجذورکاي بـر درجـات آزادي ١(df/ x٢ ) ٢/٧٣ بود و نشان دهنده برازش مدل با داده ها بود.
١٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٣٨/ بهار ١٣٩٨ شکل ٢: ميانگين اشتياق مسيرشغلي در ترم هاي تحصيلي مختلف (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٢ مشاهده ميشود بين ميزان اشتياق مسيرشغلي دانشـجويان دختـر در ترم هاي تحصيلي مختلف تفاوت معنيداري وجود نداشت .
در جدول ٥ مقايسه زوجي براي بررسي تفاوت بين پاسخگويي دانشجويان در تـرم هـاي تحصـيلي مختلف به گويه هاي مقياس اشتياق مسيرشغلي ارائه شده اسـت .