Abstract:
این پژوهش با هدف مقایسه ذهنخوانی از طریق چشم و کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی و حافظه کاری) در افراد مبتلا و غیر مبتلا به اسکلروز چندگانه (ام اس) انجام شد. تعداد 40 بیمار مبتلا به ام اس جهت نمونهگیری، بهصورت در دسترس انتخاب شدند و 40 نفر افراد غیرمبتلا به ام اس از نظر سن، جنسیت و تحصیلات با آنها همتا شدند. آزمونهای ذهنخوانی از طریق چشم (بارون-کوهن و همکاران، 2001)، n تعداد به عقب (کرچنر، 1958) و استروپ (استروپ، 1935) برای بررسی ذهنخوانی، حافظه کاری و توجه انتخابی در هر دو گروه اجرا شد. دادههای این پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره بررسی شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین افراد مبتلا و غیر مبتلا به ام اس در ذهنخوانی از طریق چشم، مولفههای تعداد صحیح پاسخ و میانگین زمان پاسخ حافظه کاری و مولفههای زمان آزمایش ناهمخوان و تعداد صحیح ناهمخوان توجه انتخابی وجود داشت. تأثیر فراگیر بیماری ام اس بر حیطههای شناختی، اهمیت پرداختن به جنبههای شناختی این بیماری و توسعه کاربستهای درمانی را برجسته میسازد.
Machine summary:
مقايسه ذهن خواني از طريق چشم ، توجه انتخابي و حافظه کاري در افراد مبتلا و غير مبتلا به اسکلروز چندگانه Comparison of reading the mind in the eyes, selective attention and working memory in patients with Multiple Sclerosis and non-patients شقايق زهرايي * Shaghayegh Zahraie بهاره جز رنجبر ** Bahareh Joz Ranjbar روشنک خدابخش پيرکلاني *** Roshanak Khodabakhsh Pirkalani چکيده Abstract اين پژوهش با هدف مقايسه ذهن خواني از طريق چشم و The aim of this study was to compare reading کارکردهاي اجرايي (توجه انتخابي و حافظه کاري) در افراد the mind in the eyes and executive functionsمبتلا و غير مبتلا به اسکلروز چندگانه (ام اس ) انجام شد.
يافته ها نشان داد که تفاوت معناداري between the patients and non-patients in theبين افراد مبتلا و غير مبتلا به ام اس در ذهن خواني از طريق reading the mind through the eyes’ test, the‘working memory components (the correct چشم ، مولفه هاي تعداد صحيح پاسخ و ميانگين زمان پاسخ response and the mean of the response time( asحافظه کاري و مولفه هاي زمان آزمايش ناهمخوان و تعداد well as the incongruent items as the componentsصحيح ناهمخوان توجه انتخابي وجود داشت .
Key words: Multiple sclerosis, reading the mind واژه هاي کليدي: اسکلروز چندگانه ، ذهن خواني از طريق in the eyes,Selective attention, working memory چشم ، توجه انتخابي، حافظه کاري ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * نويسنده مسئول : استايار گروه روان شناسي، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي.