Abstract:
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش سطح بخشودگی زنان انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل زن دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران در سال 94 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 50 زن بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس سنجش بخشودگی در خانواده (FFS) استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش، در بعد بخشودگی زنان در خانواده تفاوت معناداری وجود دارد (F= 32/29، P= 0/001). با توجه به یافته های پژوهش، آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش سطح بخشودگی زنان تاثیر دارد. ازاین رو می توان آموزش تحلیل رفتار متقابل را به عنوان یک روش موثر در افزایش سطح بخشودگی زنان و به عنوان یک مداخله بالینی ثمربخش پیشنهاد داد.
This study was done aimed to evaluation the effectiveness of transactional analysis group training (TA) on increase the level of forgiveness women. Design of this study was semi-experimental type as pretest-posttest with control group. Statistical population consisted of all married women students of Science and Research Branch of the Islamic Azad University Tehran in 2015 year. The sample studied consisted of 50 women who were selected by available sampling and assigned to experimental and control groups. For collection data was used from Family Forgiveness Scale (FFS). Data Analyzing was conducted with ANCOVA and SPSS. The results showed that between control and experimental groups there are significant difference in forgiveness women (F= 32/29, P= 0/001). According to the findings this study, transactional analysis group training have effect on increase the level of forgiveness women in family. Therefore can suggest transactional analysis training as an effective way on increase the level of forgiveness women and as a useful clinical intervention.
Machine summary:
اثربخشي آموزش گروهي تحليل رفتار متقابل بر افزايش سطح بخشودگي زنان The effectiveness of transactional analysis group training (TA) on increase the level of forgiveness women الهه نژادکريم Elaheh Nejadkarim MA of Counseling and Guidance, کارشناس ارشد مشاوره و راهنمايي، دانشکده Faculty of Humanities Sciences, Central Tehran Science and Research علوم انساني، علوم تحقيقات تهران مرکزي، Branch, Tehran, Iran.
com دکترموسي جاودان Dr Mousa Javdan استاديار روان شناسي، دانشکده علوم انساني، Assistant Professor of Psychology, دانشگاه هرمزگان ، بندرعباس ، ايران Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran پريا حسين زاده Parya Hoseinzadeh کارشناسي ارشدمشاوره ، پرديس بين الملل ، MA of family counseling, Campus دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران International, Kharazmi University, Tehran, Iran چکيده Abstract اين پژوهش باهدف بررسي اثربخشي آموزش This study was done aimed to گروهي تحليل رفتار متقابل بر افزايش سطح evaluation the effectiveness of transactional analysis group بخشودگي زنان انجام شد.
همچنين با درنظر گرفتن رويکرد تحليل ارتباط متقابل به عنوان نظريه اي که به طور اخص بر روابط بين افراد تأکيد ميکند و اثربخشي گوناگوني در حوزه هاي مختلف نشان داده است ؛ اما به طور مستقيم بر روي بخشودگي اعمال نشده است ، از اين رو هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش گروهي تحليل رفتار متقابل بر روي افزايش سطح بخشودگي زنان در خانواده بود.
Widdowson اثربخشي آموزش گروهي تحليل رفتار متقابل بر افزايش سطح بخشودگي زنان / در اين پژوهش از طرح نيمه آزمايشي، از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.