Abstract:
هدف این پژوهش بررسی آموزش مبتنی بر تئاتر خلاق و نقش آن در پیشرفت درسی دانش آموزان دختر
سال سوم دوره اول متوسطه ناحیه سه کرمانشاه می باشد. جامعه ی آماری، دانش آموزان سال سوم دوره اول متوسطه ناحیه سه در سال تحصیلی 93-92 ونمونه آن ١٠٠ نفر می باشد. که به شیوه ی«نمونه گیری تصادفی » از یکی از مدارس ناحیه سه انتخاب و مورد مطالعه واقع گردید. جهت تعیین میزان پیشرفت درسی
از آزمون انشاء (نوشتن انشاء توسط دانش آموز) استفاده شده است. که پایایی آن از طریق فرمول آلفای
کرونباخ در این خصوص از پرسشنامه هاگس ١ و کنعانی( ١٣٩١ ) ایده گرفته شد. افراد به مدت یک ماه و
طی ٩ جلسه ی آموزشی تحت آموزش به شیوهی تئاتر خلاق قرار گرفتند. در ابتدا و انتهای پژوهش به
شکل پس آزمون، پرسشنامه گرایش به نوآوری و آزمون پیشرفت درسی بر روی افراد مورد مطالعه اجرا
گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز در قالب روشهای آمار توصیفی (جدول، مینگین و انحراف معیار)
وآزمون های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس و آزمونt) صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان
میدهد که بین آموزش مبتنی بر تئاتر خلاق و پیشرفت درسی جامعه مورد مطالعه وگرایش به نوآوری
رابطه منفی و معنا دار آماری وجود دارد.
Machine summary:
جدول شماره ٣ (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي آزمون اين فرضيه از آزمون معناداري تي تست استفاده شده است ، نتايج بدست آمده از اين آزمون بيانگر رابطه معنادار بين آموزش مبتني برتئاترخلاق و پيشرفت درسي در دانش آموزان سال سوم اول و دوم دوره متوسطه است که ميانگين نمرات گروه آزمايش (١٦.
/ ٤٣ براي آزمون اين فرضيه از آزمون معناداري تي تست استفاده شده است ، نتايج بدست آمده از اين آزمون بيانگررابطه معنادار بين آموزش مبتني برتئاتر خلاق و گرايش به رهبري در دانش آموزان سال سوم اول و دوم دوره متوسطه است که ميانگين گروه آزمايش (٣.
جدول شماره ٥ (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي آزمون اين فرضيه از آزمون معناداري تي تست استفاده شده است ، نتايج بدست آمده از اين آزمون بيانگر رابطه معنادار بين آموزش مبتني بر تئاتر خلاق و ساختار سازماني متناسب در دانش آموزان سال سوم اول و دوم دوره متوسطه است که ميانگين گروه آزمايش (٢.
جدول شماره ٦ (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي آزمون اين فرضيه از آزمون معناداري تي تست استفاده شده است ، نتايج بدست آمده از اين آزمون بيانگر رابطه معنادار بين آموزش مبتني بر تئاتر خلاق و افرادکليدي در دانش آموزان سال سوم اول و دوم دوره متوسطه است که ميانگين گروه آزمايش (٣.
جدول شماره ٨ (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي آزمون اين فرضيه از آزمون معناداري تي تست استفاده شده است ، نتايج بدست آمده از اين آزمون بيانگر رابطه معنادار بين آموزش مبتني بر تئاتر خلاق و جو خلاق در دانش آموزان سال سوم اول و دوم دوره متوسطه است که ميانگين گروه آزمايش (٣.