Abstract:
اساس کلی کار یک هاورکرافت این است که بر روی لایه ای از هوا حرکت می کند. این کار با استفاده از یک پروانه محقق می شود که هوای بیرونی را به درون محفظه هوا می کشد و سپس آن هوا را از طریق نازل هایی که بر روی رینگ های حلقوی در سرتاسر کفه مسطح هاورکرافت سوار شده ا ند به بیرون می راند. این هوای خروجی سپس به زمین برخورد می کند و در نتیجه از لبه های اطراف هاورکرافت فرار می کند. استفاده از این پروانه موجب پیدایش یک ناحیه با فشار هوای کم در بالای هاورکرافت و یک ناحیه با فشار هوای بیشتر در زیر هاورکرافت می شود. این اختلاف فشار باعث تولید نیروی بالا برنده می شود. آنالیز عددی سه بعدی انتقال جریان هوای آشفته تراکم ناپذیر در حالت دائمی از دریچه ورودی به داخل کانال در این مقاله با استفاده از نرم افزار انسیس- فلوئنت صورت گرفته است. نتایج برای کانتورهای فشار ، سرعت و منحنی نیروی لیفت برای پروفیل های قطعه هادی جریان از درجه دو و سه بررسی شدهاند که در نهایت می توان به توزیع متوازنتر فشار و نیروی لیفت پروفیل درجه سه نسبت به درجه دو اشاره نمود.
Machine summary:
بکارگیری قطعه ای با پروفیل مناسب جهت هدایت بهتر جریان هوای عمودی در ورودی به صورت افقی با اتلاف هر چه کمتر در داخل کانال، برای رسیدن به یک نیروی لیفت بهتر در این مقاله با استفاده از نرم افزار انسیس- فلوئنت مورد بررسی قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 10- نمای سه بعدی از هاورکرافت و قطعه موردنظر (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل11- نمای جلوی هاورکرافت با دو پروفیل با ارتفاع 270 و از درجه های مختلف دو و سه در این قسمت نتایج حاصل شده در نرم افزار انسیس- فلوئنت به صورت کانتورهای فشار و سرعت به نمایش در آمده اند تا ازمیان آنها پروفیل مناسب جهت توزیع بهتر هوا و ایجاد یک نیروی لیفت مناسب معین گردد.
تغییر شکل در نظر گرفته شده در قسمت قبل به منظور متوازن تر نمودن توزیع فشار و حاصل شدن یک نیروی لیفت بیش تر در زیر سازه هاورکرافت مورد تحلیل قرار گرفت که در نهایت قطعه با پروفیل درجه سه بیشترین نیروی لیفت ممکنه را ایجاد نمود.
به همین منظور پس از طراحی دو پروفیل مختلف برای قطعه هادی جریان و اعمال شرایط مرزی در نرم افزار انسیس- فلوئنت، نتایج بصورت کانتورهای فشار و سرعت نشان داده شده اند که نتایج حاصل شده بیانگر بهتر هدایت شدن جریان هوا در پروفیل درجه سه نسبت به درجه دو و ایجاد نیروی لیفت بیشتر می باشد .