Abstract:
پدیدار هر چیزی است که در حیطه ی ادراک و آگاهی انسان قرار می گیرد؛ مانند پدیدارهای
مادی، زیست شناسی و انفعالی. به معنای اعم کلمه پدیدار به ماده ی علم نیز گفته می شود؛
یعنی آن چیزی که در عالم خارج متحقق است و علم به آن تعلق می گیرد. این یکی از معدود
ارائه داده اند. تلاش ما در این « پدیدار » تعاریفی است که فلاسفه و پدیدارشناسان از مفهوم
مقاله بررسی مفهوم پدیدار از آغاز تا اکنون است و سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود
که پدیدار چیست؟ و آیا تعاریف ارائه شده در نزد فلاسفه ای چون هوسرل، هگل، هایدگر و...
کامل است یا خیر؟
طبق نتایج و ره یافت های این پژوهش واژه ی پدیدار یک حقیقت عمیق است که دارای یک بعد
ثابت معنایی و بی نهایت ابعاد متغیر بوده که هر فیلسوفی یکی از این ابعاد متغیر را بیان داشته
است. هدف این مقاله پس از ارائهی انواع تعاریف از پدیدار، بیان تعریفی از پدیدار بر مبنای
اصول مکتب افلسفی اصالت کلمه است.
Machine summary:
در واقع از نگاه کانت پدیدار به امری که میتواند متعلق تجربه باشد اطلاق میشود یعنی هر چیزی که در زمان و مکان برای ما تظاهر مینماید، پدیدار به این معنی از طرفی مقابل مادهی محض شناخت و از طرف دیگر مقابل ذوات قرار دارد.
(1_2) پدیدار از نگاه مکتب اصالت کلمه (1_1_2) حواس کلمهمحور از نگاه اغلب فلاسفه چه عقلگرا و چه تجربهگرا، درک اعیان و پدیدارها ابتدا از طریق حواس پنجگانه صورت خواهد گرفت یعنی حواس پنجگانه از طریق بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی تأثری بر چشم نقش میبندد و سپس ذهن به کمک قوهی عقل و فاهمه، دادههای حواس را ترکیب میکند و به تصورات بسیط یا مرکب به گفتهی فلاسفهی پیشین دست مییابد؛ اما آیا چشم و قوهی بینایی بدون شعوری پیشینی قادر به درک و حتی نقش پذیرفتن از یک شیء فیالنفسه بر صفحهی ذهن خواهد بود؟ تا به حال فلاسفه انطباع عین بر ذهن و تأثیر پذیرفتن ذهن از یک پدیدار که منجر به شکلگیری تصور میشود را بدون پیشفرض، بدون پیشینهی ذهن تعریف کردهاند؛ و هیچ یک تشریح نکردهاند که چگونه ذهن از طریق حواس یک انطباع یا تأثر را میپذیرد.
اما امروزه و از نگاه معنیشناسی عمیقگرا در مکتب اصالت کلمه که رابطهی معنی و پدیدارها را بررسی میکند پدیدار صرفاً یک شیء و تنها مصداق در جهان خارج نیست بلکه انواع مصداقها و مفهومها را شامل میشود.