Abstract:
گزارش رسانه ها و دعاوی حقوقی مطرح شده در چند سال اخیر نشان می دهد که کمیته های حسابرسی در برخی شرکت ها کسالت بار، سازش پذیر، سهل انگار و کاملا بی مسئولیت و وظیفه نشناس هستند. این امر ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. برای مثال، به عنوان یکی از دلایل این موضوع می توان به سه عضو یک کمیته حسابرسی در کانادا اشاره کرد که برای سال های متمادی به خاطر مهارت ها و توانایی های زیادشان به عنوان اعضای جدید منصوب می شدند، در حالی که دانش مربوط به عمل به استانداردها و سایر قوانین حسابداری جزء مهارت های خاص آنان نبود .
از وظایف کمیته های حسابرسی نظارت بر گزارشگری مالی، مدیریت ریسک، کنترل های داخلی، رعایت ضوابط اخلاقیات، مدیریت، حسابرسان مستقل و حسابرسان داخلی است. یکی از موضوعاتی که نهادها و مجامع ملی و بین المللی حرفه ی حسابرسی همواره نگران آن بوده اند مساله اثربخشی کمیته های حسابرسی است. هدف این مقاله ارائه پانزده راهکار شامل: تهیه اساسنامه، تعیین صلاحیت های افراد، استقلال، گزارشگری به هیئت مدیره، اختیارات کافی، روابط مناسب با مدیریت، مشارکت اعضا، حسابرسی داخلی اثربخش، برنامه ریزی و مستندسازی فرایند تصمیم گیری، استفاده اثربخش از جلسات، مرور نتایج جلسات قبلی، تهیه خلاصه ای از نتایج حاصل در پایان هر جلسه، کنترل اثربخش مدیریت ریسک، رویه مدون برای بحث و مشارکت و بررسی ادواری اثربخشی کمیته حسابرسی، جهت بهبود اثربخشی کمیته های حسابرسی است. از این راهکارها، برخی مربوط به خود کمیته حسابرسی و برخی مربوط به سایر عوامل زمینه ای در سازمان است که بر اثربخشی کمیته حسابرسی موثر است.
Machine summary:
برای مثال، به عنوان یکی از دلایل این موضوع میتوان به سه عضو یک کمیته حسابرسی در کانادا اشاره کرد که برای سالهای متمادی به خاطر مهارتها و تواناییهای زیادشان به عنوان اعضای جدید منصوب میشدند، در حالی که دانش مربوط به عمل به استانداردها و سایر قوانین حسابداری جزء مهارتهای خاص آنان نبود ]12[ از وظایف کمیتههای حسابرسی نظارت بر گزارشگری مالی، مدیریت ریسک، کنترلهای داخلی، رعایت ضوابط اخلاقیات، مدیریت، حسابرسان مستقل و حسابرسان داخلی است.
هدف این مقاله ارائه پانزده راهکار شامل: تهیه اساسنامه، تعیین صلاحیتهای افراد، استقلال، گزارشگری به هیئت مدیره، اختیارات کافی، روابط مناسب با مدیریت، مشارکت اعضا، حسابرسی داخلی اثربخش، برنامهریزی و مستندسازی فرایند تصمیمگیری، استفاده اثربخش از جلسات، مرور نتایج جلسات قبلی، تهیه خلاصهای از نتایج حاصل در پایان هر جلسه، کنترل اثربخش مدیریت ریسک، رویه مدون برای بحث و مشارکت و بررسی ادواری اثربخشی کمیته حسابرسی، جهت بهبود اثربخشی کمیتههای حسابرسی است.
سایر وظایف و اختیارات کمیته که ممکن است در اساسنامه گنجانده شود به شرح زیر است ]4[: استخدام وکیل حقوقی یا مشاور برون سازمانی در موارد لازم؛ بررسی و موافقت با پذیرش، جایگزینی، تعیین مجدد، یا اخراج مقامات ارشد حسابرسی، حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل؛ نظارت و کسب اطمینان از گردش و تغییر ادواری شرکای موسسه حسابرسی در مواردی که این امر طبق قوانین الزامی است؛ و کسب اطمینان از اینکه حسابرسان مستقل خدمات غیرحسابرسی غیرمجاز، یا مواردی را که مستلزم تأیید حسابرس است را انجام نمیدهند.