Abstract:
پژوهش حاضر تحت عنوان " بررسی تاثیر رسانه (ماهواره) بر هویت اجتماعی دانشجویان " در بین دانشجویان
دانشگاه پیام نور بندرعباس در سال ۱۳۹۴ انجام گرفته است. روش تحقیق دراین پژوهش پیمایش اس و
تیک جمع: آوری دامهها نیز پرسش نامه :میباشد, که پرسش تامهها سین ۴۶۰ تفر از دانشجویان که بصورات
نمونه گیری طبقه بندی نامتناسب انتخاب شدنده توزیع گردید. با توجه به آلفای بدست آمده که بالای ۰/۷
میباشد. میتوان گفت پرسش نامه از روایی قابل قبولی برخوردار است. فرضیات تحقیق نیز با آماره پیرسون مورد
آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی تشان داد که: بین میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای و هویب
قومی رابطه وجود دارد» جهت این رابطه در خصوص ابعاد هویت اجتماعی حاکی از رابطه معکوس بین میزان
استفاده از شبکههای ماهوارهای و هویت فومیء دینی و ملی و رابطه مستقیم با هویت جهانی است. همچنین بین
تنوع استفاده از شبکههای ماهوارهای و هویت اجتماعی رابطه وجود دارد که این رابطه در بین ابعاد هویتی حاکی
از وجود رابطه مستقیم با هویت قومی» دینی و ملی و رابطه معکوس با هویت جهانی میباشد. همچنین آزمون
رگرسیوی وان حاکی از آن اس کر متفی سیزان استفاده و برع انش ساهوارهای ریا
ابا مویت اجتماعی افراد همیستگی دارند هویم ریب تعدیل شدهخاکی از آن است ود یود بخ
درصد هویت اجتماعی افراد توسط متغیرهای دوگانه مورد بررسی توضیح داده میشوده و ۳۱ درصد باقیماند
ناشی از غواملی خارج از مشاهدات مورد بررسی ما میباشند
Machine summary:
نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که : بین میزان استفاده از شبکه هـای مـاهواره ای و هویـت قومی رابطه وجود دارد، جهت این رابطه در خصوص ابعاد هویـت اجتمـاعی حـاکی از رابطـه معکـوس بـین میـزان استفاده از شبکه های ماهواره ای و هویت قومی ، دینی و ملی و رابطه مستقیم با هویت جهانی است .
همچنـین بـین تنوع استفاده از شبکه های ماهواره ای و هویت اجتماعی رابطه وجود دارد که این رابطه در بین ابعاد هـویتی حـاکی از وجود رابطه مستقیم با هویت قومی ، دینی و ملی و رابطه معکوس با هویت جهـانی مـی باشـد.
رابطه ایـن مت رـیغ بـا هریـک از ابعـاد چهارگانه هویت در قالب فرضیات اصلی تحقیق مورد پژوهش تجربی قرار گرفـت ، کـه داده هـای تحقیق نشان داد که میزان استفاده از شبکه های ماهواره سبب تغییراتی در هویـت اجتم اـعی و ابعـاد آن در بین افراد می گردد.
- با توجه به وجود رابطه بین تنوع اسـت اف ده از شـبکه هـای مـاهواره ای و هویـت اجتماعی و رابطـه مع وکس با ابعاد هویت قومی ، دینی و ملی به نرظ مـی رسـد کـه م وئـس لین و برنامـه ریـزان فرهن ـگی کشور باید ن ت بس به افزایش کمی و کیفی شبکه های ماهواره ای داخلی اقدام ن امیند تا ب وتان هویـت اجتماعی مخاطبان داخلی و خارجی را م ق بطن بر فرهنگ اسلامی – ایرانی شکل داد.