Abstract:
پژوهش حاضر با هدف کلی شناسایی شناسایی الگوهای ذهنی بانکداری کارآفرینانه با استفاده از روششناسی کیو انجام شد. پارادایم حاکم بر پژوهش تلفیقی (کیفی- کمی) بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان بانک بودند که بهصورت هدفمند و با تکنیک بحث گروهی متمرکز تعداد 9 نفر از آنها برای مطالعه انتخاب شدند. براساس مصاحبههای انجام شده با خبرگان در قالب گروههای بحث متمرکز تعداد 43 عبارت استخراج شد که در قالب یک پرسشنامه متشکل از 43 کارت و یک پاسخنامه (نمودار کیو) در اختیار خبرگان مورد مطالعه قرار گرفت که میزان موافقت یا مخالفت خود را با آنها مشخص نمایند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با انجام تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرمافزار SPSSWin20 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوهای ذهنی بانکداری کارآفرینانه دارای سه بعد شامل: حمایت مدیریت عالی، استراتژی سازمان، ساختار سازمانی است.
Machine summary:
همچنین بانکداری کارآفرینانه شامل فرآیندها، اقدامات و تصمیماتی می باشد که منجر به ورود به کسب و کار جدید می شود که با مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی ، ارزشها، باورها و طرزتلقی های افراد مرتبط است و تاثیر زیادی بر افزایش انگیزش سازمان در فرآیند کارآفرینی دارد[٢٠].
با توجه به هدف مطالعه کیو و معیار تفسیرپذیر بودن عامل ها، تعداد سه الگوی ذهنی درباره عوامل اثرگذار در بانکداری کارآفرینانه کشف و شناسایی شد و به دلیل عقاید مشابه و اشتراک نظرات، در دسته بندی های مجزا قرار گرفته اند.
"Corporate Entrepreneurship Contingencies and Organizational Wealth Creation", Journal of Management Development, Vol 23, No 6, PP 518-550.
(2013a), ‘Banking support for entrepreneurial new venturers: toward greater mutual understanding’, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol 20, No 2, pp 420–433.
Middle managers’perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: assessing a measurement scale, Journal of Business Venturing, Volume 17, Issue 3, May 2002, Pages 253-273.
G (2001), “Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle”, Journal of Business Venturing, Vol. 16, No. 5, pp.
(2013), "Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance", The Academy of Management Review, Vol. 21, No. 1 [24] Miles, M.
T. (2007), corporate entrepreneurship: An empirical look at the innovativeness dimension and its antecedents, Journal of Organizational Change Management; 20(3), pp.
[34] Zahra, S (1993), “Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach”, Journal of Business Venturing, Vol. 8, No. 4, pp.