Abstract:
طی چند دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر استفاده نوجوانان از اینترنت به ویژه برای برقراری ارتباط با دیگران بوده ایم. این امر با تعاملات رو در رو و دیگر جنبه های زندگی روزانه تداخل پیدا کرده و نگرانیهایی را سبب شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین تجارب واقعی نوجوانان درباره گرایش به برقراری ارتباط با دیگران در فضای سایبری انجام گرفته است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بوده است که از میان آنها 14 نفر به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکت کنندگان گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویه تحلیل داده های پدیدار شناسی تجربی موستاکاس استفاده شده است. به طور کلی دو محتوای اصلی از نتایج این پژوهش استخراج شد که عبارت اند از: 1) فضای سایبری مکانی است برای برقراری ارتباط اجتماعی آسان با دوستان و آشنایان 2) فضای سایبری مکانی است برای تجربه ارتباط با افراد ناآشنا و غریبه. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش پیشنهاد می شود که برای پیشگیری از مسائل ناشی از استفاده نادرست از اینترنت و برقراری روابط ناسالم سایبری، مسئولان و دست اندرکاران امور آموزشی و پژوهشی به منظور فرهنگ سازی در این زمینه، برنامه ریزی و اقدامات مناسب انجام دهند.
In the past decades, we have witnessed a dramatic rise in the number of teenagers using the Internet, especially for the purpose of communicating with others. The problematic use of the Internet contradicts with the normal daily life activities and has caused concerns about lack of experience in real relationships and face to face interactions. Hence, this study aimed to examine the real experiences of adolescents in communicating with others in cyberspace. In this qualitative phenomenological study, the statistical population comprised senior high school girls in Tabriz in academic year 2016-2017 from among them 14 students were selected via purposive sampling method. The main method of data collection was in-depth and semi-structured interviews. For the purpose of data analysis, Moustakas empirical, transcendental phenomenology was utilized. This method is based on Hursselian phenomenology as well as Van Kaam (1966) and Colaizzi (1978) methods. In general, two main contents were derived from the
results
1) Cyberspace is a place for easy communication with friends and acquaintances; 2) Cyberspace is a place for experiencing communication with strangers. Accordingly, it is suggested that educational authorities and policy makers promote appropriate use of the Internet through taking necessary measures.
Machine summary:
Ellison, Steinfield & Lampe 9.
Bahk, Sheil, Rohm & Lin 10.
Walrave, Vanwesenbeeck & Heirman 6.
Lenhart, Madden & Hitlin 8.
در این میان بسیاری از کاربران اینترنت به ویژه نوجوانان نه تنها از اینترنت برای برقراری ارتباط با دوستان استفاده میکنند، بلکه دوستیهای جدیدی با افراد ناآشنا نیز شکل میدهند (مش و تالمود ،٢٠٠٧؛ باک، بائی ٣ و جانگ ٢٠١٣،٤).
کوجات ٥ (٢٠١١) اشاره کرده است که برخی افراد در شبکه های اجتماعی با افرادی ارتباط برقرار میکنند که پیش از این هرگز آنها را ندیده اند.
1. Smahel, Brown & Blinka 2.
Drouin & Tobin افزون بر این ، عوامل دیگری مانند ویژگیهای شخصیتی (خجالتی بودن ، درونگرایی، اضطراب ) (شلدون ١، ٢٠١٣)، تنهایی، عزت نفس (سیین و سیین ٢، ٢٠٠٨، نیمتز٣، گریفیث و بانیارد٤، ٢٠٠٥) و کیفیت ارتباط با والدین (کو، ین ٥، ین ، لین ٦ و یانگ ٧، ٢٠٠٧؛ پارک، کیم و چو٨، ٢٠٠٨) در اعتیاد به اینترنت و برقراری روابط سایبری نقش دارند و به عنوان عوامل بالقوه مهم در شکل گیری و کیفیت دوستیهای واقعی و آنلاین شناخته شده اند.
Park, Kim & Cho 9.
Teppers, Luyckx, Klimstra & Goossens منابع اعرابی، سید محمد و بودلایی، حسن .
A longitudinal study of the relation between adolescent boys and girls’ computer use with friends and friendship quality: Support for the social compensation or the rich-get-richer hypothesis?
Prevalence of pathological internet use among adolescents in Europe: demographic and social factors.