Abstract:
هدف پژوهش بررسی فرایند و مولفههای تاثیرگذار در تدوین اهداف آموزشی در ایران، آلمان و مالزی میباشد. روش پژوهش توصیفی -تحلیلی از نوع تطبیقی است که باتوجه به رویکرد چهارمرحله ای (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه)، جورج اف بردی صورت پذیرفته است. جامعه آماری در سطح کلان (کشوری) تعیین و نمونههای منتخب، سه کشور ایران، آلمان و مالزی میباشند. تاکنون در هر سه کشور تدوین اهداف آموزشی در شوراهای بالادستی صورت میگیرد که این شوراها در ایران بیشتر حالت متمرکز داشته و در آلمان تمرکز آنها کمتر و در مالزی ترکیبی از هر دو هست. مولفههای تاثیر گذار آموزش و پرورش ابتدایی نشان میدهد که در آموزش وپرورش ایران مهمترین مولفههای تاثیرگذار در این حوزه مولفههای ایدئولوژیک همچون آیات قرآن و روایات و همچنین مولفههای تربیتی همچون اندیشههای تربیتی جدید و نتایج تحقیقات نوین در این زمینه هست. در آلمان نیز این مولفهها عبارتاند از نتایج تحقیقات و اندیشههای تربیتی آلمان و مولفههای بینالمللی در مالزی نیز ترکیبی از این دو در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است که بدینسان ترکیب این مولفهها میتواند تشکیلدهنده اهداف نظام تربیتی ابتدایی باشد. نتیجه حاصل از این پژوهش آن است که مدیران و مسئولان باید الزامات منطقه ای را به همراه سندهای بالادستی در تدوین اهداف آموزشی دوره ابتدایی در نظر بگیرند.
Machine summary:
تعيين اهداف اولـين گـام در فراينـد برنامـه ريـزي آموزشـي اسـت اهـداف بايـد بـا نيازهـاي فراگيران در ابعاد مختلف فردي، رشدي ، اجتماعي منطبـق باشـد کـه متـأثر از ايـدئولوژي کلـي فلسفه مسلط اجتماعي است ؛ که رويکردها و راهنماي اصلي است و جهت را نشان مي دهد اگـر اين فرايند به درستي شکل بگيرد دليل وجودي هر نظـام آموزشـي تحقـق هـدف هـاي آن نظـام است اگر هدف هاي مورد نظر به درستي تحليل و اولويت هاي آن بـه روشـني تعيـين و تصـريح نشده باشد امکان حرکت و فعاليت صحيح و در نهايت تحقق هدف هاي آموزشـي در درون آن نظام غيرممکن خواهد بود، زيرا بر اساس ديدگاه هـاي مختلـف منـابع تعيـين اهـداف آموزشـي متغير و متفاوت است .
با توجه به مطالب ذکرشده سوال اصلي تحقيـق ايـن اسـت فراينـد و مولفـه هـاي مـوثر در تدوين اهداف آموزشي آموزش و پرورش ابتدايي ايران ، آلمان ، مالزي چگونه هستند؟ و وجوه اشتراک و افتراق آنها چيست ؟ روش پژوهش پژوهش حاضرازنظر ماهيت از نوع پژوهش هاي کيفي، ازنظر ميـزان کنتـرل متغيرهـا از نـوع غيرآزمايشي، ازنظر هدف در زمره پژوهش هاي کاربردي و از جهـت روش ، تطبيقـي بـه شـمار ميرود.
يکـي از مهـم تـرين مؤلفـه هـاي بـين المللـي تأثيرگـذار در آموزش وپرورش ابتدايي در آلمان نتايج آزمون هاي بين المللي است کـه بـر رونـد تـدوين ايـن اهداف تأثيرات خود را مي گذارد براي نمونه در سال هـاي پيشـين نتـايج آزمونهـاي پيـزا باعـث افزايش ساعات آموزشي در آلمان شد.
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي فرايند و مولفه هاي تاثيرگـذار در تـدوين اهـداف آموزشـي آموزش و پرورش ابتدايي ايران ، آلمان و مالزي است .