Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه درمانی بر پرخاشگری و اضطراب دانش
آموزان دختر دبستانی انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس
آزمون و دارای گروه کنترل یا گواه بود. نمونه آن ۳۰ آزمودنی بود که بطور تصادفی خوشهای
چند مرحلهای از میان دانش آموزان دبستانهای دخترانه ماهشهر در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶
انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) وکنترل (۱۵ نفر) تقسیم شده بودند.
پرسشنامه پرخاشگری باس و پری» مقیاس اضطراب اسپنس وکتاب قصّههای پریرخ و مجدی
ابزارهای پژوهش را تشکیل میدادند. عملیات آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) و
یک راهه (آنکوا) روی اطلاعات جمع آوری شده انجام گرفت. نتایج حاصله نشان دادند
در پایان مداخله درمانی» میزان پرخاشگری واضطراب آزمودنیها د رگروه آزمایش کاهش
یافته است. نتایج نشان داد قصه درمانی میتواند پرخاشگری و اضطراب، دانش آموزان دبستانی
دختر را تعدیل نماید. پژوهشهای مشابهی با آزمودنیهای مختلط (پسر و دختر)» از شهرهای
مختلف و با فرهنگهای متفاوت میتواند تعمیم یافتهها را ارتقا بخشد.
Machine summary:
اثربخشي قصه درماني بر پرخاشگري و اضطراب دانش آموزان دختر دبستاني *1 عصمت فاضلي ١- متخصص روانشناسي باليني از استراليا، عضو هيأت علمي واحد انديمشک ، دانشگاه آزاد اسلامي ، انديمشک ، ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي قصـه درمـاني بـر پرخاشـگري و اضـطراب دانـش آموزان دختر دبستاني انجام گرفت .
افـرادي ماننـد براتون ، ري، رهيني و جونز٤ (٢٠٠٥)، پلهام ، آرلـت و گـراوز٥ (٢٠١٤)، جکسـون و هندرسـون 1 1 Yoosefi & Matin 2 Baggerly& Parker 3 Carlson 4 Bratton, Ray & Rhine 5 Pelham, Arlett & Groves (٢٠١٧)، سايد، نگار، ابو- الماگد و احمد٢ (٢٠١٧)، صنعت نگار، عبادي و عسـگريان (٢٠١٣)، فورلانگر٣ (٢٠١٦)، کارلسون ٤ (٢٠١٠)، کوک، تيلور و سيلورمن ٥ (٢٠١٤)، گانکالوز، مورگان ، مورگان ، کارومانو٦ و همکاران (٢٠١٧)، نظيرزاده و روشن ٧ (٢٠١٠)، هفنر٨ (٢٠١٢)، و يوسـفي و متين (٢٠١٣) از جمله اين گروه از محققان به حساب ميآيند.
چهارچوب نظري پژوهش حاضر برگرفته از نظريه رشد رواني- اجتماعي اريک اريکسـون و نظريه يادگيري-اجتماعي آلبرت بندورا است که جنبه هاي اجتماعي و شـناختي را نيـز از نظـر 1 Jackson & Henderson 2 Saied, Nagger, Abo-Elmagd & Ahmed 3 Furlonger 4 Carlson 5 Cook, Taylor & Silverman 6 Gonçalves, Morgan, Caromano 7 Nasirzadeh & Roshan 8 Heffner 9 psychodynamic 10 psycoanalytic 11 Slavin-Mulford & Hilsenroth 12 representation دور نمي دارند.
تحليل کواريانس يک راهه در متن مانکوا بر روي ميانگين نمرات پس آزمون اضطراب کودکان گروه هاي آزمايش و گواه با کنترل پيش آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطورکه جدول شماره ٦ نشان ميدهد، با کنترل پيش آزمون بين کودکان گروه آزمايش و گروه کنترل از لحاظ اضطراب تفاوت معني داري وجود دارد (٠٠٠١ بحث و نتيجه گيري اين پژوهش به منظور بررسي اثربخشي قصه گويي بر کاهش پرخاشگري و اضطراب دانـش آموزان دختر دبستاني انجام گرفت .