Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای خودتنظیمی بر مهارتهای اجتماعی و کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستانی مبتلا به کمتوانی ذهنی خفیف بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع تکآزمودنی با پیگیری دو هفتهای بود. جامعه آماری شامل کودکان پسر پیشدبستانی مبتلا به کمتوانیذهنی خفیف (هوشبهر بین 50 – 70) 8 تا 10 ساله شهرستان شاهرود در سال 97- 1396 بود که از بین آنها نمونهای به حجم 4 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و پرسشنامه عصبروانشناختی کولیج (2002) توسط مربیان تکمیل شد. برنامه آموزش خودتنظیمی به مدت یک ماه در 8 جلسه 45 دقیقهای با روشهای بازی، قصهگویی و نمایش آموزش داده شد. یافتههای بدست آمده از تحلیل دیداری نمودارها، درصد تمامی دادههای غیرهمپوش و اندازه اثر بیانگر تاثیر آموزش خودتنظیمی در افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات کارکردهای اجرایی دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشدبستانی بود. بنابراین میتوان گفت آموزش خودتنظیمی با بهبود توانایی برنامهریزی، خودبازبینی و سازماندهی دانشآموزان با کمتوانی ذهنی خفیف در افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات کارکردهای اجرایی آنها موثر است.
Machine summary:
یافته های بدست آمده از تحلیل دیداری نمودارها، درصد تمامی داده های غیرهمپوش و اندازه اثر بیانگر تأثیر آموزش خودتنظیمی در افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش مشکلات کارکردهای اجرایی دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش دبستانی بود.
بنابراین میتوان گفت آموزش خودتنظیمی با بهبود توانایی برنامه ریزی، خودبازبینی و سازماندهی دانش آموزان با کم توانی ذهنی خفیف در افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش مشکلات کارکردهای اجرایی آنها مؤثر است .
Pennington, Moon , Edgin, Stedron & Nadel 11.
Berger, Kauffman, Livneh, & Henik 3.
Rosen, Glennie, Dalton, Lennon, & Bozick 4.
Meltzer درصدد پاسخ دهی به این مسئله است که آیا آموزش مهارت های خودتنظیمی بر مهارت های اجتماعی و کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال کم توان ذهنی خفیف مؤثر است ؟ روش طرح پژوهش حاضر ازنظر هدف ، کاربردی و از نظر روش ، آزمایشی از نوع طرح ABA که یک طرح تک آزمودنی ١ است ، میباشد.
با توجه به این یافته ها، میتوان گفت که آموزش مهارت های خودتنظیمی بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به کم توانی ذهنی خفیف تأثیر مثبت دارد.
از دیگر نتایج پژوهش حاضر این بود که آموزش مهارت های خودتنظیمی بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به کم توانی ذهنی خفیف تأثیر دارد.
Assessing Academic Self-regulated Learning among Filipino College Students: The Factor Structure and Item Fit. The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 5, 61-76.