Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل گرایش دانشجویان به عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام صورت پذیرفته است. روش پژوهش ترکیبی)کیفی-کمی(بوده است .محقق با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی علل گرایش پرداخته و برای بررسی بیشتر موضوع با ۱۱ نفر از خبرگان مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام داد. سپس داده ها با روش)کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی(کدگذاری گردید. نتایج استخراجی از خبرگان طی یک پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. برای بررسی روایی و پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. با استفاده از معیار کیزر مبنی بر اینکه تنها عامل هایی انتخاب می شوند که مقدار ویژه آنها بالاتر از ۱ می باشد در این پژوهش با توجه به نتایج بدست آمده ،۶ عامل که دارای مقدار ویژه بالاتر از یک هستند، شناسایی شدند. از مجموع ۲۷ سوال ،۶ عامل شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفتند. این ۶ شاخص به ترتیب و طبق جدول شماره ۶، ارتقاء فرد در سطح جامعه، داشتن مشارکت و خودنمایی، دسترسی آسان به آخرین وضعیت موجود جامعه ،استفاده های پژوهشی و علمی، سرگرمی، بیان آزادانه، سرکشی به گروه ها و کانال های جدید، اطلاع رسانی به موقع و هماهنگ کردن امور و کارها به ترتیب اولویت بندی و رتبهبندی شده و بیشترین عامل استفاده در بین کاربران را دارند.
Machine summary:
این ۶ شاخص به ترتیب و طبق جدول شماره ۶، ارتقاء فرد در سطح جامعه ، داشــتن مشارکت و خودنمایی ، دسترسی آسان به آخرین وضعیت موجود جامعه ، اســتفاده های پژوهشی و علمی ، ســرگرمی ، بیان آزادانه ، سرکشی به گروه ها و کانال های جدید، اطلاع رســانی به موقــع و هماهنگ کردن امور و کارها بــه ترتیب اولویت بندی و رتبه بندی شده و بیشترین عامل استفاده در بین کاربران را دارند.
Kadison & Digernimo 78 دانشجویان نیز از قشر جوان بوده و روزبه روز به سمت استفاده از علم ، فناوری و تکنولوژی به ویژه شــبکه های اجتماعی گرایش پیدا می کنند، بنابرایــن با توجه به اهمیت موضوع ، گرایش دانشجویان یکی از دانشگاه های نظامیبه شبکه های اجتماعی که اکثر اوقات وقت آنها بیهوده هدر می رود به عنوان یک دغدغه برای مسئولین تبدیل شده است این پژوهش بر آن اســت علت گرایش افراد به خصوص دانشــجویان دانشگاه های نظامی به شبکه های اجتماعی (تلگرام ) را بررســی و مولفه هایی آن را شناسایی و رتبه بندی نموده و متناسب با آن راه کارهایی کاربردی برای آن طرح ریزی و برنامه ریزی و اجرایی نمایند.
87 جدول شماره ۲: کدگذاری گزینشی داده های استخراج شده از خبرگان متغیر مولفه شاخص حس کنجکاوی ؛ سرگرمی ؛ ساختار دموکراتیک ؛ کسب اطلاعات بروز؛ استفاده های علمی و پژوهشی و مطالعاتی ؛ نوظهور بودن ؛ هیجان ساز بودن محیط مجازی ؛ کانال های مفید و متنوع ؛ ارسال پیام بدون محدودیت ؛ سهل الوصول بودن ؛ فردی کاربری ساده تر؛ داشتن جذابیت فراوان ؛ اطلاع رسانی به موقع ؛ کندوسازی و لینک گذاری ؛ محاسن احساس امنیت ؛ محاسن بیان نظرات ، عقاید در حالت گمنامی ؛ تولید محتوا؛ ابتکار و خلاقیت ؛ دوست یابی و گپ دوستانه ؛ وجود فضای آزاد اطلاعاتی .