Abstract:
دروس تربیتی از درسهای مفید، کلیدی و ضروری دانشجویان دورههای تربیت معلم بهخصوص آموزگاران دوره ابتدایی است، چنانچه محتوای این دروس متناسب با نیازهای حرفهای معلمان تدوین شود، میتواند نقش مؤثری در بهبود عملکرد آنان داشته باشد. در همین راستا، هدف این مقاله، بررسی فرایند برنامه درسی اجرا شده دروس تربیتی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود تا از این رهگذر نقاط ضعف و قوت، شناسایی و اصلاحات لازم برای گروه تخصصی علوم تربیتی (آموزش ابتدایی) فراهم شود. این مطالعه با روش تحقیق کیفی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و نظری (مبتنی بر روند استخراج متغیرها و شکلگیری نظریه) و بکارگیری رویکرد اشباع نظری، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 31 نفر از استادان دروس روانشناسی تربیتی، ارزشیابی از یادگیری و اصول و روشهای تدریس و 12 گروه کانونی دانشجویان، انجام شد. اعتبار و روایی دادهها با استفاده از دو روش تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار بهدست آمد. مراحل کار به روش گراندد تئوری (نظریه برخاسته از دادهها) که مشتمل بر پارادایم کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) است، تدوین و نتایج تحلیل شد. از دادههای این تحقیق از مجموع سه درس، 628 کد اولیه و در نهایت پس از چندین بار تقلیل و ادغام جهت رسیدن به تراکم مفهومی، 503 کد اولیه از مصاحبه با مشارکتکنندگان بهدست آمد و در مراحل بعدی تجزیه و تحلیل، طبقه اصلی به نام «کیفیت برنامه درسی اجرا شده» بهدست آمد. انتخاب عنوان «کیفیت برنامه درسی اجرا شده» به این دلیل بود که میتوانست بخش قابل توجهی از گوناگونی دادههای بهدست آمده را تبیین نماید. نتایج نشان داد مجموعهای از عوامل اعم از ویژگیهای شرایط علی، شرایط مداخلهگر، زمینه، راهبردهای یاددهی- یادگیری، شیوههای ارزشیابی و پیامدهای حاصل از این عوامل بر کموکیف پدیده و مقوله اصلی یا همان «کیفیت برنامه درسی اجرا شده» تأثیرگذار است. نتایج مختص این گروه است و تعمیم آنها به سایر گروهها باید با احتیاط صورت پذیرد.
Pedagogical Knowledge are useful, essential and essential lessons for students at teacher training courses, especially elementary teachers, when the content of these courses is tailored to the needs of the teacher's profession, they can play an important role in improving teacher performance. In this regard, the purpose of this article was to study the status Implemented Curriculum in Continuous Primary Education B.S courses at Farhangian University, in order to provide the strengths, weaknesses, and modifications needed for the specialized education group (elementary education). This study was performed by qualitative research method. The data of this study was obtained from semi-structured interviews with 31 faculty members of educational psychology courses, assessment of learning, principles and teaching methods, and 12 core student groups, using purposeful and theoretical sampling to saturation data (Based on the process of extracting variables and forming the theory), and the method The grounded theory suggestion, which include the coding paradigm (open, axial, and selective), the process of compilation and the results were analyzed. From the data of this research, from the total of three lessons, 628 initial codes, and finally, after several reductions and integration to achieve conceptual density, 503 initial codes were obtained from the interview with the participants, and in the subsequent analysis, the main class Called "Implemented curriculum quality". The choice of the word "Implemented curriculum quality" was due to the fact that it could explain a significant portion of the variety of data obtained. The results showed that a set of factors such as the characteristics of the causative conditions, the conditions of the intervener, the context, the teaching-learning strategies, and the methods of evaluation, and the consequences of these factors, affect the phenomenon and the main category, or "Implemented curriculum quality" is affected. The results are specific to this group and their generalization to other groups should be done with caution.
Machine summary:
کاوش برنامه درسی اجرا شده دروس تربیتی؛ نظریه ای داده بنیاد دکتر یحیی معروفی حسین حسنی دکتر نعمت اله موسیپور دانشگاه شیراز چکیده دروس تربیتی از درس های مفید، کلیدی و ضروری دانشجویان دوره های تربیت معلم به خصوص آموزگاران دوره ابتدایی است ، چنان چه محتوای این دروس متناسب با نیازهای حرفه ای معلمان تدوین شود، میتواند نقش مؤثری در بهبود عملکرد آنان داشته باشد.
ملایینژاد و ذکاوتی (١٣٨٧)، در بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی تربیت معلم در کشورهای انگلستان ، ژاپن ، فرانسه ، مالزی و ایران به این نتیجه دست یافتند، که محتوای دروس تربیت معلم در ایران به طور عمده نظری، فرایند یاددهی و یادگیری یک طرفه و معلم محور است و استادان بیش تر از روش سخنرانی در کلاس استفاده میکنند و در ارزشیابی از آموخته های دانشجومعلمان بیش تر بر هدف های شناختی و در سطح دانش و فهمیدن تکیه میشود.
در سال تحصیلی ٩٦-١٣٩٥ تعداد ٦٤ پردیس و مرکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور دایر است که در آن ها ٦٦٣٢٧ نفر دانشجو (٣٥٦٦٧ پسر و ٣٠٦٦٠ دختر) در مقاطع کاردانی، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Cabrita 5- Silvina, Jason 2- Cofre 6- Jitendra, Griffin 3- Hume and Richard Coll 7- Luen 4- Deluca & Bellara کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ، و کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند.
بنابراین در این روش پژوهش کیفی بر مبنای طرح نظامند، نظریه داده بنیاد ادراک شرکت کنندگان پیرامون اجرای برنامه درسی دروس تربیتی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان (اهداف ، محتوا و فرصت های یادگیری، راهبردهای یاددهی-یادگیری و شیوه های ارزشیابی) و روابط بین آن ها مورد کاوش قرار گرفت .