Abstract:
شماره ۲۲۵ - بهمن ماه ۱۳۹۷
گرایش به بازار و عملکرد کسب و کار در حوزه اعطای امتیاز (فرافشیز)
جواد دلجوی شهیر- کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی
پرهام پورتحویلی- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
رقیه غلامی مبارک آبادی- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
تحقیق حاضرشناسایی ضروریات و عوامل اجرای فر آیند. گرایش به بازار و عملکرد کسب و کار در حوزه اعطای امتیاز (فرانشیز)
در صنعت خودرو است که به بررسی هشت مولفه؛ ربسکگریزی, تاکیدهای مدیربت عالی, گرایش به بازارء استراتژی تمایز,
استراتژی تمرکزء استراتژی رهبری بهای تمام شده» عملکرد مالی و عملکرد غیرمالی میپردازد.این تحقیق از حیث هدف
کاربردی و از نظر روش, یک تحقیق توصیفی- میدانی است. این تحقیق دارای سیزده فرضیه میباشد. جامعه آماری این
تحقیق تعداد ۱۰۴ فعال اقتصادی در بخش کسب و کار اعطای امتیاز در استان گیلان می باشد. از آنجایی که در تحقیق حاضر
جامعه آماری مشخص و محدود بوده و امکان بررسی تمامی نمایندگیهای مجاز صنعت خودرو در استان گیلان وجود دارد به
همین دلیل در این پژوهش از روش نمونهگیری سرشماری کامل استفاده گردید. برای ارزیابی فرضیهها و تحلیل آماری از روش
معادلات ساختاری و از نرم افزار استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد تمامی فرضیهها بهغیر از فرضیههای شماره
واژگان کلیدی: بازارگرایی. عملکرد مالی. عملکرد غیرمالی, ریسک پذیری
مقدمه
در عصر کنونی تحولات شگرف در مدیریت. توجه به مفهوم عملکرد کسب و کار! را اجتناب ناپذیر نموده است؛ به گونهای که عدم توجه
به این امر در ابعاد مختلف سازمان راء مانند استفاده از منابع و امکانات, کار کنان» اهداف و استراتژیها؛ به عنوان یکی از چالشهای اصلی
سازمان قلمداد مینمایند. هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتهای خود بالاخص در محیطهای پیچیده
و پویا نیاز مبرم به بررسی دقیق عملکرد خود دارد. از طرف دیگرء برآورده نمودن نیازهای مشتریان مستلزم تمرکز عملیات سازمان
بر درک. تسهیم و پاسخگویی به مشتریان از طریق مفهوم بازاریابی است. سازمان هایی که مفهوم بازاریابی را میپذیرند و آن را بهکار
میگیرند سازمانهای بازارگرا نامیده میشوند. در واقع یکی از ویژگیهای سازمانهای پیشرو و رقابت پذیرء برخورداری از شایستگیهای
بازا رگرایی؟ و توجه و تاکید آنها بر خواستههای بازار و مشتریان بوده و در عین حال ویژگی بارز سازمانهای غیر رقابتپذیرء عدم توجه
به شرایط بازارها و مشتریان میباشد. سازمانهای بازارگرا در حفظ و نگهداری مزیت رقابتی برتر» موفق ظاهر شدند. بازارگرایی میتواند
یک استراتژی سازمانی ارزشمند جهت کسب مزیت رقابتی» از طریق پاسخگویی به محیط رقابتی سازمان باشد. مزیت رقابتی نیز موجب
تقویت عملکرد کسب و کار میگردد. بنابراین بازارگرایی به اثربخشی و کارایی سازمان کمک میکند. تحقیق حاضر بر آن است تا برخلاف
تحقیقات گذشته که فقط زمینههای ساختاری و تئوری مرتبط با موضوعات نقش گرایش به بازار بر عملکرد کسب و کار را مورد بررسی
1- 8391669 06
2- 2/2761 071610