Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین راهبردهای فرهنگی دانشگاههای غرب کشور(ایلام، لرستان و رازی کرمانشاه) در سال 96-1395 صورت گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعۀ آماری در بخش کیفی، اساتید و متخصصان حوزۀ فرهنگی و دینی دانشگاههای غرب کشور بود که با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی، تعداد 31 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعۀ آماری در بخش کمّی، تمامی کارکنان، مدیران و دانشجویان فعال در حوزههای دینی و فرهنگی دانشگاههای دولتی غرب کشور بودند که با نمونهگیری طبقهای نسبی، 126 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از عوامل داخلی و خارجی دانشگاهها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامۀ بازشناسایی و از طریق پرسشنامۀ بستهپاسخ نظرسنجی شد. با استفاده از دو ماتریس SWOT و QSPM، دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در مجموع، شش راهبرد SO، سه راهبرد ST، پنج راهبرد WO و سه راهبرد WT برای آموزش عالی تدوین شد. نتیجهگیری: واحدهای فرهنگی دانشگاههای غرب کشور از لحاظ موقعیت راهبردی، در منطقۀ SO قرار دارند؛ بدین معنی که از لحاظ عوامل درونی، دارای قوّت و از لحاظ عوامل بیرونی، دارای فرصتاند.
Objectives: The main purpose of the present study is to develop cultural strategies of the religious agenda of state run Universities of western side of country. . Method: The research method is descriptive and analytical survey. First, using an interview and questionnaire, internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats) of organization was identified and then closed questionnaire has been used. To analyze the data, one-sample t test, confirmatory factor analysis and SWOT analysis method were used Results: Ultimately seventeen strategies include: Six Strategies about SO, three strategies about ST, five strategies for WO and three strategies for WT developed and proposed to the organization. Conclusion: The cultural units of western universities of the country are strategically located in the SO region; that is, they have the opportunity in terms of internal factors and external factors.
Machine summary:
برنامه ريزي راهبردي دورنماي روشني براي رسيدن به جايگاه برتر واحدهاي فرهنگي در امر ترويج فرهنگ ايراني- اسلامي را نشان ميدهد، اما امروزه کشور ايران شاهد تهاجم فرهنگي از سوي کشورهاي غربي است و اين نياز احساس ميشود که از منظري متفاوتتر از آنچه تا امروز به واحدهاي فرهنگي دانشگاهها نگريسته ميشده، ديده شود.
لذا در اين پژوهش پس از بررسي محيط دروني و بيروني دانشگاهها و تجزيه و تحليل دادههاي به دست آمده، راهبردهاي فرهنگي براي آموزش عالي تدوين شده است .
طي مراحل اين تحقيق از مطالعات کتابخانه اي، بررسي سازمانهاي مشابه ، مطالعۀ ساير سازمانها، مصاحبه با کارشناسان و خبرگان، همچنين از پرسشنامۀ باز و بسته براي جمع آوري دادهها و شناسايي عوامل قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدها در رابطه با راهبردهاي فرهنگي بهره گرفته شده است .
1. QSPM جدول ١: ماتريس عوامل دروني واحدهاي فرهنگي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نقاط قوّت نقاط ضعف در ستون چهارم، ضرايب ستون دوم و رتبه هاي ستون سوم براي هر عامل در هم ضرب شده تا امتياز آن عامل (قوّت يا ضعف ) مشخص شود.
پژوهش حاضر با هدف تدوين راهبردهاي فرهنگي دانشگاههاي غرب کشور(ايلام، لرستان و رازي کرمانشاه) در سال ٩٦-١٣٩٥ به شيوة توصيفي پيمايشي و در دو مرحلۀ کيفي و کمّي صورت گرفته و دادههاي آن با استفاده از دو ماتريس SWOT و QSPM تجزيه و تحليل شده است .
"Strategic Cultural Management Development Strategies in Universities (Case Study: Islamic Azad University, Tehran North Branch)".