Abstract:
از راهکارهای مهم پیش روی جوامع بشری در رویارویی با بحران های اجتماعی- اقتصادی، «اقتصاد مقاومتی» است که از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع شده است. برخی بنیان های نظری این شیوهی مدیریت اقتصادی در قرآن کریم به ویژه در سوره ی یوسف به زیبایی ترسیم شده است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی و با استناد به تفاسیر فریقین ذیل آیات سوره ی یوسف و آیات مرتبط دیگر، به واکاوی راهبرد مدیریتی حضرت یوسف(ع) پرداخته است تا بر این اساس شیوه ای از مدیریت بر مبنای دستورات الهی برای رسیدن به اقتصادی با شاخصه هایی که بتوان از آن با عنوان «اقتصاد مقاومتی» تعبیر کرد، الگو سازی شود. از رهگذر این کاوش به دست آمد که اقتصاد مقاومتی در اسلام بر مبنای حاکمیت مطلق خداوند و حضور مردم در صحنه استوار است. حل بحران های اقتصادی نیازمند انسان های شایسته ای است که با گزینش سختگیرانه انتخاب شده اند و بر پایه ی برنامه ریزی دقیق و صرفه جویی و تخصیص سنجیده ی منابع و با عنایت به اصل عدالت محوری و نفی جانبداری در سایه ی تشریک مساعی مخلصانه و با اهتمام ویژه به دارایی های عمومی و بیت المال ، حکومت و جامعه را مدیریت و اقتصاد مقاومتی را اجرا میکنند.
One of the important strategies ahead of human societies in dealing with socioeconomic crises is "Resistance Economics", which has been discussed from a variety of dimensions. Some theoretical foundations of this economic management are beautifully depicted in the Holy Qur'an, especially in Sura Yusuf. The present paper, by descriptive method and based on the following the interpretations of Shia and sunni of Surah Yusuf and other related verses in whole of the Qur'an, is processing the management strategy of the Prophet Joseph (AS), in order to determine the manner of management based on divine orders for achieving an economy with characteristics Which can be termed "resistive economy". Through this exploration, resistance economy on base of Islam is based on God's absolute sovereignty and the presence of people on the scene. Solving economic crises requires the right people chosen by rigorous selection and based on accurate planning and sources saving and correct allocation of resources, and in keeping with the principle of pivotal justice and the negation of partiality in a coherent effort with special emphasis on assets Public and bite-el-Mal, govern the government and the community and run the "resistance economy".