Abstract:
امروزه به دلیل اثرات بسیار زیاد طراحی شبکه ی تامین در منافع اقتصادی سازمان ها، کیفیت ارائه خدمات مناسب و رضایت مشتریان، مسئله طراحی شبکه یکی از مسائل موردعلاقه و جذاب پژوهشگران حوزه تحقیق در عملیات و علوم مدیریت محسوب می شود که پیشرفت های زیادی نیز در این زمینه حاصل شده است. در این پژوهش، یک شبکه تامین تولیدی مطابق دنیای واقعی طراحی شده است. ساختار این زنجیره تامین بدین صورت است که محصول بعد از تولید در کارخانه های تولیدی در انبارهای مربوطه نگهداری شده و سپس به خردهفروشها منتقل میشود. درنهایت مشتریان با مراجعه به خردهفروشیها نیاز خود را برطرف می کنند. برای نزدیک شدن به واقعیت، عدم قطعیت فازی در پارامترهای مدل در نظر گرفته شده و اختلالاتی از قبیل آتشسوزی یا قطع برق و غیره در کارخانه ها و انبارها به صورت همزمان لحاظ شده است؛ همچنین مسئله دارای افق زمانی چنددورهای و دو هدف حداقل کردن هزینه و حداکثرکردن سطح پوشش مناطق مشتریان است که برای حل آن از حلکننده CPLEX نرمافزار GAMS و رویکرد ε-Constraint استفاده شده است
Machine summary:
برای نزدیک شدن به واقعیت ، عدم قطعیت فازی در پارامترهای مدل در نظر گرفته شده و اختلالاتی از قبیل آتش سوزی یا قطع برق و غیره در کارخانه ها و انبارها به صورت همزمان لحاظ شده است ؛ همچنین مسئله دارای افق زمانی چنددوره ای و دو هدف حداقل کردن هزینه و حداکثرکردن سطح پوشش مناطق مشتریان است که برای حل آن از حل کننده CPLEX نرم افزار GAMS و رویکرد ε-Constraint استفاده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ١٣، حداقل ظرفیت قابل قبول برای انبارها (i) برابر و برای خرده - فروشیها (i) برابر است ؛ همچنین با کاهش حداکثر تعداد انبارها و خرده فروشیهای قابل - احداث در حالت یاشده و تأثیر آن ها بر تقاضای ازدست رفته مناطق مشتریان ، حداقل قابل قبول این تسهلات در جدول ١٤، نشان داده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بنابراین حداقل تعداد انبارها و خرده فروشیهای قابل احداث به گونه ای که تقاضای ازدست رفته مناطق مشتریان وجود نداشته باشد به ترتیب برابر ٢ و ٦، است که پس از حل مدل نیز به دلیل تابع هدف حداقل کردن هزینه ها این تعداد به دست آمده بود.
٥. نتیجه گیریوپیشنهادها در این پژوهش ، یک زنجیره تأمین تولید شامل کارخانه های تولیدی، انبارها، خرده فروشیها و مناطق مشتریان ارائه شد و با ارائه یک مدل جامع بر پایه اهداف حداقل کردن هزینه و حداکثرکردن پوشش مناطق مشتریان ، تصمیم هایی در خصوص میزان تولید محصولات ، میزان حمل ونقل محصولات بین سطوح مختلف ، مقدار نگهداری محصولات در انبارها و خرده فروشیها، نحوه احداث انبارها و خرده فروشیها، تقاضای ازدست رفته مناطق مشتریان و نحوه پوشش این مناطق اتخاذ شد.