Abstract:
مزیت رقابتی سازمان ها در عصر حاضر بیش از هر چیزی به دسترسی آنها به منابع دانشی بستگی دارد. تحول سریع دانش و گستردگی منابع دانشی بین شرکت های مختلف، دسترسی به دانش را برای یک سازمان بهتنهایی دشوار ساخته و سازمان ها را وادار کرده است که برای دسترسی به دانش موردنیازشان به همکاری با یکدیگر روی بیاورند. آمارها نشان دهنده افزایش همکاری ها با هدف کسب دانش، به خصوص در صنایع دانشبنیانی مانند صنعت داروسازی است. مبانی نظری گستردهای در زمینه عوامل اثرگذار بر فرآیند انتقال دانش در همکاری ها وجود دارد، اما تاکنون پژوهش فراگیری درباره روابط میان این عوامل و اهمیت آنها انجام نشده است. این پژوهش سعی در شناسایی عوامل اثرگذار بر موفقیت فرآیند انتقال دانش در همکاری ها و سنجش اهمیت این عوامل و همچنین روابط آنها دارد. در این راستا 10 عامل اثرگذار بر فرآیند انتقال دانش از مبانی نظری استخراج شده و در دو دسته عوامل سطح سازمان و عوامل سطح همکاری، دسته بندی می شوند؛ سپس با نظرسنجی از مدیران شرکت های دارویی که در همکاری های صنعت داروسازی درگیر بوده اند، روابط میان عوامل و اهمیت آنها تحلیل می شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که استراتژی سازمان تاثیرگذارترین عامل و سرمایه اجتماعی مهم ترین عامل از میان تمامی عوامل است.
Machine summary:
در این راستا ١٠ عامل اثرگذار بر فرآیند انتقال دانش از مبانی نظری استخراج شده و در دو دسته عوامل سطح سازمان و عوامل سطح همکاری، دسته بندی میشوند؛ سپس با نظرسنجی از مدیران شرکت های دارویی که در همکاریهای صنعت داروسازی درگیر بوده اند، روابط میان عوامل و اهمیت آن ها تحلیل میشود.
دو چاتنیر و همکاران (٢٠٠٩)، عوامل اثرگذار بر خلق دانش در همکاری بین دو گروه را به سه دسته تقسیم کرده است : نخست ، عوامل وضعیت شکل گیری اولیه گروه به معنای حالت شناختی و انگیزه ای که در هنگام شکل گیری گروه و زمانی که اعضای گروه شروع به کار با یکدیگر میکنند به وجود میآید؛ دوم ، ورودیهای ساختار گروه به معنای تنوع دانش و خصوصیات افرادی که به گروه اختصاص داده شده اند و سوم ، ورودی سطح گروه به معنای فرصت ها و شرایطی است که سازمان های مادر برای گروه ها فراهم کرده اند.
در این پژوهش با مطالعه مبانی نظری، عوامل مؤثر بر فرآیند یادگیری در همکاری های استراتژیک شناسایی شد که در جدول ١، نشان داده شده است .
برای مثال ، افقی یا عموی بودن همکاری بین دو سازمان ممکن است باعث ایجاد تفاوت هایی در فرآیند انتقال دانش شده و باعث متفاوت بودن عوامل اثرگذار بر موفقیت این فرآیند شود.
Managing higher order technological learning: a factor in predicting firm market performance System Sciences.
Technological learning, knowledge management, firm growth and performance: an introductory essay.
An empirical investigation of knowledge management and innovative performance: The case of alliances.