Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر اهمالکاری کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان بود. روش پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود. در بخش کیفی 18 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند نظری و در بخش کمی 124 نفر با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختمند و در بخش کمی از طریق پرسشنامه 25 سوالی حاصل از مقولههای کیفی گردآوری شد. در مرحله کدگذاری کیفی 25 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شمارش شد. در بخش کمی ویژگیهای فردی و شخصیتی، عوامل سازمانی و مدیریتی، کیفیت زندگی کاری، عوامل فرهنگی-اجتماعی و اخلاق حرفهای با بار عاملی و میانگین واریانس استخراجی بالای 0.4، ضرایب معنیداری z بالای 96/1 و با ضرایب تعیین (R2) مناسب مورد تایید قرار گرفتند
Machine summary:
شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری کارکنان Identifying the Factors Affecting Employees' Procrastination {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان بود.
کلیدواژگان: اهمالکاری، کیفیت زندگی کاری، عوامل فرهنگی-اجتماعی Abstract The aim of this study was to identify the factors affecting employees' Procrastination in Farhangian University of Zanjan province.
نتایج بررسی بهرهوری و ساعات کار روزانه در ژاپن و اغلب کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، انگلستان و آلمان نشان میدهد هر فرد بهطور متوسط روزانه 7 ساعت کار مفید انجام میدهد؛ درحالیکه در ایران این میزان کمتر از یک ساعت است که بهصورتهای مختلفی همچون گریز از محل کار، بیانگیزگی، اتلاف وقت در محل کار و سرگردانی افراد در مراجعات به سازمانها بروز پیدا میکند (Ghahremani, 2011).
(2017) Khakpour and Gholipour در بررسی رابطه عدالت سازمانی ادارکشده با اهمالکاری کارکنان دانشگاه پیامنور به این نتیجه رسیدند که عدالت سازمانی یکی از متغیرهای پیشبینیکننده اهمالکاری شغلی است و بین متغیرهای عدالت سازمانی و اهمالکاری شغلی رابطه منفی وجود دارد.
(2014) Kumcagiz, Ersanli and Alakus در بررسی رضایت شغلی معلمان مدارس ترکیه نشان دادند که بین اهمالکاری و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت وجود دارد.
(2013) Nguyen, Steel and Ferrari در بررسی تأثیر اهمالکاری در محیط کار و تأثیر محیط کار بر اهمالکاری نشان دادند بین میزان حقوق و درآمد، کار و نیز سطوح انگیزش با اهمالکاری در محیط کار رابطه مثبت وجود دارد.
Journal of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, 13(3), 1-30.