Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول روانشناختی در کتاب فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن بود. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در دو شهر اصفهان و تهران بودند که مجموع آن650 نفر بوده که260 نفر در نواحی 5گانه اصفهان و390 نفر در مناطق22گانه تهران بودند و براساس نمونهگیری خوشهای چند طبقه، در شهر اصفهان نواحی2و 3 و در شهر تهران مناطق6، 7، 10و11 برای انجام پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه براساس نواحی، در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر بوده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 937/ 0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها، از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارSpss20 استفاده شده است. براساس یافتهها، بیشترین مقدار میانگین، مربوط به انطباق محتوا با شرایط سنی دانشآموزان با میانگین50/ 2 و کمترین مقدار میانگین مربوط به بیان پیش سازماندهنده در ابتدای هر فصل با میانگین 07/ 2 و تناسب مطالب برای تقویت خلاقیت و نوآوری در دانشآموزان با میانگین16/ 2 می باشد. همچنین میانگین کل جامعه آماری، 33/ 2 به دست آمده است و در سطح خطای 05/ 0 معنادار بوده است بنابراین، با توجه به بالا بودن میانگین های نمونه از میانگین فرضی 25/ 2 و معنادار بودن آزمونها، میتوان نتیجه گرفت که معیارهای روانشناختی در کتاب فارسی دوم ابتدایی در سطح بالایی رعایت شده است.
The purpose of this study was to investigate the extent to which psychological principles were observed in the second primary school textbook for female teachers. This research was conducted using descriptive-survey method. The statistical population consisted of all female teachers in the second elementary school in Isfahan and Tehran, totaling 650 people, 260 in Isfahan and 390 in Isfahan regions of Tehran, and based on multi-class cluster sampling in Isfahan Regions 2, 3 and in Tehran, regions 6, 7, 10 and 11 were selected for research. The sample size was 86 in Isfahan and 97 in Tehran. Required data were collected through a researcher-made questionnaire. The validity of this questionnaire was determined by its content validity and its reliability was 0.837, using the Cronbach's alpha coefficient. For analyzing the data, descriptive and inferential statistics were used using Spss20 software. According to the findings, the highest average value was related to content matching with student's age with an average of 2.50 and the lowest average value related to the pre-organizer statement at the beginning of each chapter with an average of 2.77 and proportion of content to enhance creativity and innovation. Students with an average of 2.16 Also, the mean of the total population was 2.33 and was significant at the error level of 0.05. Therefore, given the high mean of the sample mean of 2.52 and the significance of the tests, we can conclude The psychological criteria in the Farsi II Secondary Book are considered to be high
Machine summary:
با توجه به بازنگري و روزآمد کردن کتاب هاي درسي، مساله اصلي در اين پژوهش ، بررسي اصول روانشناختي از نظر معلمان زن است که در کتاب فارسي دوم ابتدايي تا چه اندازه اين اصل ها رعايت شده است و راهکارهايي در جهت ارتقاي بهتر مطالب کتاب ارائه شود.
به عبارت ديگر، تحقيق حاضر درصدد پاسخگويي به اين سوالات ميباشد: ميزان رعايت حيطه روانشناختي در کتاب فارسي دوم ابتدايي از نظر معلمان زن شهرهاي اصفهان و تهران به چه ميزان بوده است ؟ روش اين پژوهش ، با توجه به طرح تحقيق از نوع توصيفي- پيمايشي و با توجه به اهدافي که دنبال ميکند، از نوع تحقيق هاي کاربردي ميباشد.
جدول ٢: مقايسه ميانگين حيطه روانشناختي(٨ مورد) کتاب فارسي دوم ابتدايي با ميانگين فرضي براي معيارهاي بعد روانشناختي در کتاب فارسي ميانگين محاسبه شده از نظر معلمان شهر اصفهان ٢/٢٨، شهر تهران ٢/٣٦ و در نهايت کل جامعه آماري ٢/٣٠ ميباشد، که ميانگين هاي نمونه در هر سه بخش ، بالاتر از ميانگين فرضي است .
يافته هاي پژوهشي ابراهيم کافوري (١٣٨٩)، با عنوان تدوين و اعتبار سنجي الگويي براي ارزشيابي کتاب هاي درسي براساس رويکرد روانشناسي يادگيري و تربيتي نشان ميدهد که نتيجه حاصل از اين بررسي يک الگوي ارزشيابي است که به دو صورت مفهومي و شمايي ارائه شده است که شامل مباني نظري، رويکرد مدل ، اهداف مدل و معيارها و مولفه ها، اصول روانشناختي، مراحل اجرايي و بازخورد است .