Abstract:
امرزه تلاش روزافزون سازمانهای پیشرو در دنیای رقابت و کسبوکار این است که یک استراتژی مشخص جهت مدیریت دانش و جذب تجربههای سرمایه انسانی داشته باشند که این خود باعث پدید آمدن مشاغل جدید برای سازمان در این راستا شده است. ازاینرو این مقاله بهطور خلاصه میکوشد ضمن تبیین گامهای استراتژی مدیریت دانش،به معرفی یکی از مشاغل مهم و کلیدی در این فرایند تحت عنوان کتابدارن ویژه بپردازد.این افراد به عنوان واسطههایی بین افراد سازمان به عنوان منابع دانشی درونی و منابع دانشی و اطلاعاتی خارج از سازمان هستند که ضمن ارضای نیازهای اطلاعاتی و دانشی کارکنان سازمان از بیرون سازمان به مستندسازی و جمعآوری دانش موجود،تحت نظارت مدیران دانشی در سازمانهای پیشرو در جهان کسبوکار مشغول به فعالیت هستند.
Machine summary:
مجریان مدیریت دانش در سازمانهای پیشرو منیژه اکبری مجتبی طهماسبی آشتیانی چکیده امرزه تلاش روزافزون سازمانهای پیشرو در دنیای رقابت و کسبوکار این است که یک استراتژی مشخص جهت مدیریت دانش و جذب تجربههای سرمایه انسانی داشته باشند که این خود باعث پدید آمدن مشاغل جدید برای سازمان در این راستا شده است.
استفاده از مدیریت دانش برای حل مسائل مهم سازمانی مانند به روز بودن و بقای شرکت در مواجهه با تغییرات متناوب محیطی رو به افزایش است که خود شامل فرایندهای سازمانی است که ترکیبات سینرژیک از دادهها را جذب میکند و توانایی پردازش داده را با تکنولوژی اطلاعات و خلق و ابداع دانش جدید دارد.
آنها شرکت خود را بخوبی میشناسند و میتوانند بیشتر مانند یک فروشنده یا راهنمای اطلاعات باشند که تقاضاهای اطلاعاتی را دریافت می کنند و مشتریان داخلی را با افراد دیگر و یا مخازن اطلاعاتی برای رفع نیازهای اطلاعاتی آنها را ارتباط میدهند و همزمان اهداف کلیدی سازمان را نیز در نظر میگیرند.
برای برآوردن نیازهای اطلاعاتی کارکنان و ذخیره دانش سازمانی،مدیران ارشد سرویسهای اطلاعاتی سازمان با اتکا بر کتابداران ویژه و مدیران اطلاعات واحدی را ایجاد کردند که در سطوح عملیاتی و اجرایی،کتابداران ویژه و در سطح میانی مدیران اطلاعات به عنوان فعالان اصلی در فرایند مدیریت دانش به ایفای نقش خود میپرداختند.
کتابداران ویژه سازمان به عنوان محوریترین بخش فرایند مدیریت دانش یا شرکای اصلی مدیران دانشی میتوانند از آموزششان در فهرست کردن دانش،ساختن راهنماها و شاخصهای اطلاعات استفاده کنند که این میتواند بینهایت در ارتقای سطح دانش سازمانی سودمند باشد.