Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی میباشد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 150 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه است که از بین آنها 110 نفر به عنوان نمونه در نیمه اول سال 1395 انتخاب شدند. ابزار این پژوهش استفاده از سه پرسشنامه استاندارد، سرمایه اجتماعی (پاتنام، 2000)، سرمایه فکری بنتیس (2004) و پرسشنامه عملکرد سازمانی بهارستان و همکاران (1391)، بود. در این پژوهش روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها مورد تایید 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. و بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامهها، سازگاری درونی آن با کمک نرمافزار Amos ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل مختلف پرسشنامه به ترتیب 77/0، 87/.، 80/0 محاسبه شد.. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار Amos استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که سرمایه اجتماعی بر متغیرهای سرمایه فکری، عملکرد سازمانی و سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معنیداری دارند. از سوی دیگر نتایج بررسیها نشان داد که سرمایه فکری در تاثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمانی، نقش تعدیل کننده را دارا میباشد.
Machine summary:
به بيان ديگر، تا زماني که سازمان ها براي بقا تلاش ميکنند و خود را نيازمند حضور در عرصه هاي ملي وجهاني ميدانند، بايد اصل بهبود مستمر عملکرد را سرلوحه فعاليت خود قرار دهند و اين اصل حاصل نميشود، مگر اينکه زمينه دست يابي به ارتقاء سرمايه اجتماعي امکان پذير باشد (٤).
از اين رو، پژوهش حاضر سعي دارد به تحليل تأثير سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري بر عملکرد سازماني ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بپردازد.
در ادامه به تحقيقات داخلي و خارجي که در اين زمينه انجام شده ، اشاره شده است : توکلي و همکاران (١٣٩٣) بررسي تأثير سرمايه اجتماعي بر مؤلفه هاي سرمايه فکري در اداره کل امور مالياتي استان قم پرداختند.
حسين پور و همکاران (١٣٩٠) به بررسي رابطه سرمايه فکري و اجتماعي با عملکرد سازماني از نظر مديران و کارکنان پرداختند.
پژوهش حاضر، تلاشي براي تحليل تأثير سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري بر عملکرد سازماني ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه است .
با بررسي فرضيه سوم پژوهش نيز نقش سرمايه اجتماعي بر عملکرد سازماني مورد بررسي قرار گرفت که نتايج حاصل از آزمون نشان داد که تأثير معنيداري با هم دارند.
V. , (2008) Factors Of The Earning Functions And Their Influence On The Intellectual Capital Of An Organization, Journal of applied Quantitative methods,3 (4), PP.
International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3 (8), 177-188.
A Study on the Effect of Social Capital on Intellectual Capital Case study: Iran Polly Acryl Company, International Journal of Management Academy, 1 (1), PP.