Abstract:
شخصیتها، بخش جدانشدنی خاطرات دفاع مقدس هستند. بیشتر از مناطق، عملیاتها، نامهای قهرمانان و شهدای جنگ بهیاد سپرده میشوند. مقاله حاضر، به شخصیتپردازی و ارتباط شخصیت با ساختار روایی مجموعههای انیمیشن دفاع مقدس میپردازد. دراینراستا، نظریه روایتشناسی ساختارگرا و آرای نظریهپردازانی همانند کالر، پرینس و چتمن، شخصیتپردازی در مجموعههای انیمیشن دفاع مقدس، با تاکید بر سه مجموعه شجاعان، همسنگران و حماسه یک دلاور با رویکردی آسیبشناسانه بررسی میشوند. ابتدا، هر مجموعه معرفی شده و سپس براساس تقسیم ساختارگرایانه روایت، ارتباط شخصیتها با ساختار روایی بررسی میشود. این پژوهش، از لحاظ ماهیت توصیفی و هدف کاربردی است که با روش گردآوری کتابخانهای-اسنادی و مشاهده موردی، یافتههایی کیفی به دست میدهد. نتایج نشان میدهد، رویدادمحوری، تحمیل شعار و گرایش ایدئولوژیک راوی باعث شده، ساختار روایی این مجموعهها در راستای شخصیتپردازی شکل نگیرد.
Characters are inseparable parts of Holey defence memories. We tend to remember them more than places, operations and events. It seems like character is the most effective and permanent part of wars narrative. This dissertation studies characterization in “holy defence” animation series to define aspects of characterization and its relationship with narrative structure. This dissertation studies holey defence series –Shoja’an directed and written by Siavash Zarrinabadi, Hamsangaran directed by Samad Gholamzadeh and Written by Kourosh Karami & Legend of a brave Directed by Mahmoud Soltanpour and Co Written by him & Mansoureh Anvari- based on structuralist narratology, and theories developed by Culler, Prince and specially Seymour Chatman to seek weakness and disadvantages of characterization in those series. This is a descriptive-applied research with qualitive outcomes. The results suggest that prevalence of story events and narrator’s ideological attitude over characters and bringing the idealized character in the center of narrative has made the narrative structure less sufficient for characterization, which leads to more superficial, dull and passive characters.
Machine summary:
دراین راستا، نظریۀ روایت شناسی ساختارگرا و آرای نظریه پردازانی همانند کالر، پرینس و چتمن ، شخصیت پردازی در مجموعه های انیمیشن دفاع مقدس ، با تأکید بر سه مجموعۀ شجاعان ، همسنگران و حماسۀ یک دلاور با رویکردی آسیب شناسانه بررسی میشوند.
نتایج نشان میدهد، رویدادمحوری، تحمیل شعار و گرایش ایدئولوژیک راوی باعث شده ، ساختار روایی این مجموعه ها در راستای شخصیت پردازی شکل نگیرد.
دراین پژوهش ، با محوریت شخصیت این مجموعه ها، به پرسش های ذیل پاسخ داده میشود: -شخصیت پردازی در مجموعه های انیمیشن دفاع مقدس چه کاستیهایی دارد؟ -کدام عوامل و الگوهای درونی روایت ، باعث ضعف مجموعه میشود؟ این پژوهش کاربردی با روش گردآوری کتابخانه ای، اسنادی و مشاهدٔە مجموعه های انیمیشن موردی، به تحلیل آثار میپردازد و نتایجی کیفی به دست می دهد.
در سکانس اول این قسمت کشمکشی درونی برای شخصیت دکتر ترسیم شده است .
شخصیت های حماسۀ یک دلاور در داستان رویدادها و موقعیت های داستانی این مجموعه ، براساس شخصیت اصلی (شهید محمود کاوه ) شکل گرفته است .
شخصیت های حماسۀ یک دلاور در گفتمان کلی ترین ویژگی ساختار روایی این مجموعه ، پیوستگی داستان قسمت ها است .
عوامل مندرج در این جدول ، باعث انفعال شخصیت ها و محدودیت امکانات شخصیت پردازی در روایت مجموعه های دفاع مقدس شده است ؛ اما، اگر بخواهیم عوامل را در چارچوبی به یکدیگر ارتباط دهیم ، میتوان از مفهوم مؤلف ضمنی سود جست .