Abstract:
میدانیم که بعضی از کودکان سریعتر از کودکان دیگر می آموزند و نیز بعضی از آنان از دیگر همسالانشان
در یادگیری کندترند و در نتیجه در تامین نیازهای خویش و یا خواسته های دیگران از آنان دچار مشکلاتی
می شوند. دانش آموزان دیرآموز گروهی از کودکان هستند که بهره هوشی معادل ٧٠ تا ٨٥ دارند و حدود
٦/١٣ درصد کل جمعیت را تشکیل میدهند. این گروه از کودکان دارای هیچ گونه علامت جسمی یا
ظاهری مشخصی نیستند و به جز در امور تحصیلی و فعالیت های پیچیده ذهنی که ممکن است با شکست
مواجه شوند در سایر امور زندگی میتوانند مستقل عمل کرده و موفق شوند. هدف این پژوهش آن است تا
از طریق شیوه های مناسب یاددهی و یادگیری مناسب و هدفمنـد به معلمان کمک کند تا فرایند یادگیری
دانش آموزان دیرآموز را تسهیل کنند و ظرفیت یادگیری آنها ارتقاء بخشند. دانشآموزان دیرآموز دارای
محدودیت های یادگیری یا محرومیت های محیطی هستند که اثر خود را بر روی پیشرفت تحصیلی آنها
می گذارد. این دانش آموزان پس از شکست های پیاپی تحصیلی که با آن مواجه می شوند در نهایت مجبور
به ترک تحصیل از مدرسه عادی می شوند. با اجرای برنامه تلفیق دانش آموزان دیرآموز، نه تنها مخاطبین
اصلی (دانش آموزان) بلکه دانش آموزان (عادی) دیگر و معلمان مدارس عادی از اثرات مثبت آن بهره مند
خواهند شد. اثراتی که به شکل بالاتر رفتن قابلیتهای آموزشی معلمان، غنیتر شدن محتوای موارد
آموزشی، گسترش قابلیت های انسانی همکلاسی ها و در نهایت بالارفتن احساس مسئولیت جامعه در جهت پذیرش گروه های متفاوت افراد نمود می یابند.
Machine summary:
اين گروه از افراد که دانش آموزان ديرآموز نام دارند به علت کمي رشد ذهني قادر به فراگيري مطالب و حل مسائل همانند افراد عادي و همسن و سال خود نيستند و در ميان گروه هاي عقب مانده ذهني از بالاترين درجه رشد ذهني برخوردار بوده و بزرگترين گروه از گروه هاي عقب مانده ذهني را تشکيل مي دهند و بهره هوشي آنها توسط اکثر محققان و متخصصان باليني به عنو ان وضعيت نرمال هوشي در نظر گرفته شده است .
بعضي مؤلفان ويژگيهاي شناختي دانش آموزان ديرآموز را چنين ذکر کرده اند: ــ در درک مفاهيم يادگيري مطالب ، کندتر از متوسط شاگردان کلاس هستند؛ ــ در تشخيص روابط پيچيده ضعيف اند؛ ــ از درک مفاهيم انتزاعي عاجزند؛ ــ براي يادگيري مطالب درسي به تمرين بيشتري نياز دارند؛ ــ دامنه معلومات عمومي آنان نسبت به همسالان خود محدودتر است ؛ ــ نسبت به همسالان خود خزانه لغات محدودتري دارند و از دستور زبان ساده اي که ويژه دانش آموزان کوچک تر است استفاده ميکنند؛ ــ در خواندن و فهميدن کتاب هاي درسي با مشکل مواجهه اند؛ ــ در انجام تکاليف درسي معمولا دو تا سه سال از همسالان خود عقب ترند؛ 1- Kathleen ويژگيهاي عاطفي دانش آموزان ديرآموز ــ اعتماد به نفس آنها پايين است ؛ ــ ضعف در انگيزه دارند؛ ــ دامنۀ توجه آنها پايين است ؛ ــ خودارزشمندي ندارند؛ ــ به بازي توجه ويژه دارند؛ ــ محبت پذير هستند؛ دانش آموزان ديرآموز: محدوديت ها و مشکلات دانش آموزان ديرآموز افرادي هستند که از نظر هوشي در محدوده عادي ضعيف هستند و احتمالا نميتوانند از همان تواناييهايي که همسالان آن ها در شرايط يکسان دارند، بهره مند باشند.