Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف تهیه بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانشآموزان دبیرستانی انجام شد و تاثیر آن بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانشآموزان را مورد بررسی قرار گرفت. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای شبهآزمایشی تک گروهی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. پس از تدوین برنامه و برای بررسی اثربخشی آن 39 دانشآموز 14 تا 15 ساله از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به شیوه در دسترس انتخاب و در 5 جلسه کارگاه دو ساعته شرکت داده شدند. سیاهه خشم چندبعدی مدرسه (اسمیت، فورلانگ، باتس و لاگلین، 1998) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لویباند و لویباند، 1995) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون توسط آزمودنیها تکمیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازهگیری مکرر نشان داد که بسته آموزشی مدیریت خشم دانشآموزان، میتواند تجربه خشم و مقابله منفی با خشم را بهبود بخشد؛ لیکن، تغییری در میزان مقابله مثبت ایجاد نکرد. در ضمن این آموزش توانست افسردگی، اضطراب و تنیدگی را نیز کاهش دهد. نتیجهگیری: در مجموع، میتوان بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانشآموزان را دارای تاثیرات مثبت روی سلامت روان آنان دانست. بنابراین استفاده از مداخلات مدیریت خشم به خانواده توصیه میگردد.
Aim:This study aimed to design an anger management package for high school students and to assess its effectiveness on their depression, anxiety, and stress. Method: The study was a single group quasi-experimental research with pretest-posttest design. A total of 39 students aged between 14 and 15 (M = 14.33 and SD = 0.48) were chosen using convenient sampling from Tehran City’s private schools and took part in 5 sessions based on cognitive-behavioral therapy. Multidimensional School Anger Inventory (MSAI, Smith, Furlong, Bates, and Laughlin, 1998) and Depression, Anxiety & Stress Scale (DASS, Lovibond & Lovibond, 1995) were answered by the participants before and after the intervention. Finding: The results of repeated measures illustrated that anger management training improved destructive expressions and anger experience; however, positive coping did not change significantly. In addition, depression, anxiety and stress were also significantly diminished. Conclusion: In sum, it can be concluded that the designed anger management package for high school students has positive effects on students’ mental health. Therefore, anger management training for families is recommended.