Abstract:
ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪی زﯾﺎدی در زﻣﯿﻨﻪ اﻗﺘﺼﺎد رﻓﺘﺎری" وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺗﻼش ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺑﺎ دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﻪ وﯾﮋه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻏﻨﯽﺳﺎزی ﻣﺪل اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺘﺎﻧﺪارد، ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺷﻮد. اﯾﻦ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ اﺳﺎﺳﯽ رﻓﺘﺎر اﻧﺴﺎن، اﻗﺘﺼﺎد را ﺑﻪ اوﻟﯿﻦ ﭘﺎﯾﻪﻫﺎﯾﺶ ﺑﺎزﻣﯽﮔﺮداﻧﺪ. ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ آدام اﺳﻤﯿﺖ در ﻣﻮرد ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﮐﻠﯿﺪی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﯽﻣﯿﻠﯽ، اﻋﺘﻤﺎدﺑﻪﻧﻔﺲ و ﺧﻮد ﮐﻨﺘﺮﻟﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد، ﻧﺴﺨﻪ ﺟﺪﯾﺪی از اﻗﺘﺼﺎد رﻓﺘﺎری در دﻫﻪ 1980 ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن ﺑﺎ آن ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﮐﺮدﻧﺪ و ﺗﺮﺟﯿﺢ دادﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺪل اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﺌﻮﮐﻼﺳﯿﮏ را ﺣﻔﻆ ﮐﻨﻨﺪ. آﻧﺎن اﺳﺘﺪﻻلﻫﺎی زﯾﺎدی را ﺑﯿﺎن ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﺮا رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﺸﺎن داده ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ اﺳﺘﺪﻻلﻫﺎ، از ﻟﺤﺎظ ﻧﻈﺮی و ﺗﺠﺮﺑﯽ رد ﺷﺪهاﻧﺪ. روﯾﮑﺮد ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺎﻣﻞ دو ﻧﻮع ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﺎﺷﺪ: ﻣﺪلﻫﺎی ﻫﻨﺠﺎری ﮐﻪ راهﺣﻞ ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺑﺮای ﻣﺸﮑﻼت ﺧﺎص را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﻣﺪلﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ رﻓﺘﺎر ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻧﻈﺮﯾﻪ دوم ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯾﯽ را ﮐﻪ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮی ﻧﺎﻣﻌﻘﻮل ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﻢ، ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﺮد. ﺑﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮدن ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ ﯾﺎ وﺳﻮﺳﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﻗﺪرت ﺗﻮﺿﯿﺤﯽ ﻣﺪلﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﯿﺪ.
Machine summary:
1- Adam Smith 2- Irving Fisher 3- John Maynard Keynes 4- Simon 5- Behavioral Economics 6- Ashraf 7- Camerer 8- loewenstein طبق گفته جورج استيگلر١ هيچ چيز جديدي در اقتصاد وجود ندارد، همه چيز توسط آدام اسميت گفته شده است .
استدلال که غير قابل پيش بيني بودن قيمت هاي 1- Friedman Milton 2- Efficient market theory 3-De Bondt & Thaler 4- Lakonishok, Shleifer& Vishny 5- Fama & French 6- Jensen منطقي است ، چيزي است که شيلر١ (١٩٨٤، ص ٤٥٩) بعدها يکي از اشتباهات قابل توجه در تاريخ انديشه اقتصادي ناميده است .
اگر قيمت سهام با يک عامل دو برابر شود، چرا بايد اطمينان داشته باشيم که بازارهاي ديگر بيشتر تفاوت نميکنند؟ 1- Shiller 2- Piketty, Atkinson & Saez 3- Slichter 4- Mishel & Davis 5- Kaplan, Klebanov & Sorensen ٥- يک نظريه ، دو وظيفه تحقيقات در امور مالي رفتاري بيانگر اين است که حتي کاراترين بازارها اغلب منجر به نتايج تجربي مي شوند که متناقض با نظريه هاي مبتني بر سرمايه گذاران عقلاني است که بازارهاي با هزينه هاي معيني را انتخاب ميکنند.
براي هر يک از اين 1- Strotz 2- Laibson 3- O'Donoghue 4- Rabin 5- van den, Assem, van Dolder & Thaler 6- Fehr & Schmidt 7- Muth 8- Lucas 9- Case, Shiller & Thompson تعصبات و بسياري ديگر، اقتصاددانان مدل هاي توصيفي را ايجاد کرده اند تا سعي در ايجاد تعصبات خاص و دقيق داشته باشند.