Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه مزیت رقابتی پایدار با توجه به شایستگیهای مورد نیاز کارکنان هتلها میباشد تا رقابتپذیری هتلها را به طور مداوم تضمین کند. دیدگاه منبع محوری بر این نکته تاکید دارد که سازمانها باید توجه خود را معطوف منابع داخلی خصوصا منابعانسانی کنند و رویکرد عاملیتگرائی نیز بر نقشآفرینی کارکنان و تعاملات آنان درون چارچوب کنش دارد. نوع پژوهش توسعهای/کاربردی و توصیفی/پیمایشی بوده و جمعآوری دادهها، بر اساس پرسشنامهای متشکل از 73 سوال و انتخاب نمونه تصادفی 260 نفری از میان مدیران و کارکنان هتلهای پنج ستاره تهران انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری - در دو بخش الگوی اندازهگیری – جهت بررسی ویژگی فنی پرسشنامه و بخش ساختاری، جهت بررسی فرضیههای پژوهش انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش، حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغیر چارچوب کنش بر کنشگر شایسته و کنشگر شایسته بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار در اشکال نوآوری تولیدی، فرآیندی و اداری دارد. بر مبنای نتایج تحقیق، میان عوامل چارچوب کنش یعنی رفاه ذهنی، اعطای آزادی مثبت، تسهیم دانش، رهبری تحولآفرین، برابری سازمانی و تامین قراردادهای روانشناختی با مهارتهای فردی، بین فردی و مدیریتی و نیز شایستگی سازمانی کارکنان ارتباط وجود دارد. ایجاد شرایط لازم برای نقشآفرینی کارکنان و تدوین آزمونهای استخدامی و استانداردهای ارزیابی عملکرد براساس مهارتها و شایستگیهای شناسایی شده در این پژوهش به مدیران هتلهای ایران پیشنهاد میشود.
This paper studied sustainable competitive advantage in competencies required by the hotel staff
to ensure the permanent competitiveness of the hotels. The Resource-based View emphasizes
the organizations need to attend internal resources, especially human resources. The agency
approach emphasizes on staff role-play and their interaction within the framework. This research
was a developmental-applied and descriptive-quantitative survey. For data collection, we
distributed a questionnaire of 73 questions among a random selection of 260 individuals,
including the managers and the staff of five-star hotels in Tehran. Using the structural equation
modeling, we analyzed the data in both the measuring model section and the structural section
to examine the technical features and the research hypothesis, respectively. Findings showed
positive and meaningful impacts of the action-framework variable on the competent actor, and
the competent actor showed the same impacts on creating a sustainable competitive advantage
in the forms of productive, process, and administrative innovations. Based on the results, there
was a relationship between the factors of action framework (i.e., mental welfare, affirmative
freedom grant, knowledge sharing, revolutionary leadership, organizational equality, providing
psychological conventions) and inter-personal, intra-personal skills and managerial skills and
organizational competence of the staff. Finally, the hotel managers in Iran were recommended
to provide the groundwork for staff role-play and to design job-tests and performance-appraisal
standards, based on the skills and competencies identified in this study.