Abstract:
امروزه گردشگری در عرصه جهانی به یکی از مهمترین صنایع پیشرو بدل گشته و نقشی مهم و تعیینکننده در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و محیطی جوامع گوناگون ایفا میکند. هدف از نگارش پژوهش حاضر بررسی پیامدهای جامعهشناختی گردشگری و ارائه الگویی جامع در این حوزه است. در این راستا از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده که در بخش کیفی با بهرهگیری از روش فراترکیب مدل پیامدهای روانشناختی با دو بعد، شش مولفه و 39 شاخص ارائه شده است. سپس در بخش کمی پژوهش از روش تحلیل عملکرد – اهمیت، وضعیت فعلی و اهمیت شاخصهای این الگو در شهر شیراز، با نظرسنجی از خبرگان حوزه جامعهشناسی گردشگری شهر شیراز، تعیین گردیده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بهبود اشتغال، رونق فعالیتهای فرهنگی و بهبود در زندگی اجتماعی فرهنگی جامعه محلی، مهمترین پیامدهای مثبت و کلاهبرداری و اخاذی مهمترین پیامدهای منفی جامعهشناختی گردشگری در شهر شیراز بودهاند.
Nowadays, tourism is a leading industry and plays a pivotal role in the economic, social, and
environmental issues of many societies. This study considered the sociological impacts of
tourism and provided a comprehensive model. The paper used an exploratory research method.
In the qualitative section, using meta-synthesis, we presented a model of psychological
consequences with two concepts, six dimensions, and thirty-nine indicators. In the quantitative
part, we determined the significance of the indicators of this model using the Importance-
Performance Analysis (IPA) and a survey of experts in tourism sociology in Shiraz. The results
showed that improving employment, cultural activities, and the social and cultural life of the
local community were the most significant positive consequences. In contrast, fraud and
extortion were the most negative sociological impacts of tourism in Shiraz.