Abstract:
امروزه شعر، نه بهمثابة امری تفننّی یا علاقة شخصی، بلکه بهمنزلة ابزاری فرهنگی است که درراستای القای تفکّر و یا اصلاح روند خاصّی و گاهی معیوب در جامعه بهکار میرود و همگان از اهمّیّت آن آگاهاند. منادیان برابری جنسیتی نیز متناسب با حال و مقام از این ابزار بهره برده و خواستههای خویش را با آن مطرح کردهاند. سیمین بهبهانی و سعاد الصّباح دو شاعر معاصری هستند که از این ابزار استفاده کرده و به تصویر مرد را در شعر خود ترسیم کردهاند. پژوهش حاضر به مقایسة تطبیقی تصویر مرد بهمثابة دگرجنسیتی در شعر این دو شاعر پرداخته است. برای دستیابی به این هدف از شیوة تحلیلی – توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش، نشانگر آن است که این دو شاعر با شعرشان چهرهای واقعی از مرد معاصر و خصوصیاتش نشان داده و دو جنبة نکوهیده و ستودهشده از وی ارائه دادهاند. سیمین و سعاد، اعتراضهایی نسبت به مردان داشتهاند و وضعیّت نابسامان زنان را حاصل رفتارهای نادرست مردان دانستهاند و خواستهاند که زنان نیز مثل مردان از حق و حقوق خود برخوردار باشند. درکنار این مسائل، هردو شاعر همسران خود را ستودهاند.
Today poems, not as a personal interest, but as a tool to instill a culture that sometimes faulty thinking or amend a particular trend in society, and everyone knows its importance. The precursors of gender equality have used this tool according to their conditions and positions to define their demands. Simin Behbahani and Saad al-Sabah are two contemporary poets who used this tool to draw a picture of a man in their poems. This research is used descriptive analysis comparative study of the man as the other gender in the poems of these two poets. Findings show that these two poets or their poems are true pictures of contemporary man, they have tried to depict two cursed and praised views of them. Simin Behbahani and Saad complained against men and the bad conditions of women resulting of incorrect behaviors of men in order to provide the equal rights for women. Besides, they exalted their husbands.
Machine summary:
23-42 بررسی تطبیقی تصویر دگرجنسیتی ازمنظر سیمین بهبهانی و سعاد الصّباح رمضان رضائی استادیار گروه ادبیّات عرب، پژوهشکدة زبان و ادبیّات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران علی قهرمانی استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران معصومه قهرمانپور دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران دریافت: 9/6/1395 پذیرش: 31/6/1398 چکیده امروزه شعر، نه بهمثابة امری تفننّی یا علاقة شخصی، بلکه بهمنزلة ابزاری فرهنگی است که درراستای القای تفکّر و یا اصلاح روند خاصّی و گاهی معیوب در جامعه بهکار میرود و همگان از اهمّیّت آن آگاهاند.
سیمین بهبهانی و سعاد الصّباح دو شاعر معاصری هستند که از این ابزار استفاده کرده و به تصویر مرد را در شعر خود ترسیم کردهاند.
سیمین بهبهانی و سعاد الصّباح از این ابزار استفاده کرده و به تصویر مرد در شعر خود ترسیم کردهاند.
دربارۀ سیمین بهبهانی پژوهشهای متعدّدی در ایران صورت گرفته است؛ ولی پژوهش در اندیشههای سعاد الصّباح انگشتشمار است؛ بههر حال برای پیشینه میتوان به موارد زیر اشاره کرد: پورخالقی چترودی و تقیآبادی (2010) این مقاله، روشمندی مقالة پژوهشی را ندارد و بدون هیچ عنوانبندی، اشارتی گذرا، بر موضوع دارد.
در همۀ دورههای مختلف ادبیّات فارسی و عرب، تصویری از مرد در اشعار آن دوره بهچشم میخورد، امّا با بررسی اشعار شاعران زن معاصر؛ مثل سیمین بهبهانی و سعاد الصّباح میتوان به این نتیجه رسید که نگاه آندو به مرد با دیگر دورهها متمایز است.