Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، ارائة مدلی از اثر مؤلفههای کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال کاربران بود. روش پژوهش، همبستگی بود که پژوهش بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری مطالعه همة کاربران این وب سایت ورزشی بودند. بهلحاظ محدودیت در دسترسی، ابزار پژوهش دربین تماشاچیان لیگ برتر حاضر که کاربر این وب سایت ورزشی بودند، توزیع شد. پرسشنامهها در سه استادیوم یادگار امام در تبریز، نقش جهان در اصفهان و آزادی در تهران توزیع شدند. این سه شهر از پرتماشاچیترین شهرهای لیگ برتر فوتبال کشور هستند. با مرور پژوهشهای اخیر در حوزة وبسایتهای ورزشی، پرسشنامة پژوهش طراحی شد که نه نفر از اساتید روایی ظاهری و محتوایی آن را تأیید کردند. پایایی اولیة ابزار پژوهش ازطریق یک مطالعة راهنما انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نیز ابزار پژوهش را تأیید کرد. این پرسشنامه شامل دو بخش شاخصهای کیفی یک وب سایت ورزشی و استقبال الکترونیکی کاربران بود. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخصهای کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال الکترونیکی کاربران تأثیر مثبت و مستقیم داشت و مهمترین عامل تبیینکنندة کیفیت وبسایت ورزشی ، نظاممندبودن وبسایت بود. با توجه به یافتههای حاصل از این مدل به مدیران و بازاریابان وبسایتهای ورزشی پیشنهاد میشود، اطلاعات دقیقی نسبت به فهم رفتار هواداران ورزش در فضای آنلاین کسب کنند و با شناخت و تأمین هرچهمطلوبتر نیازهای کاربران، برای جذب مخاطبان بیشتر و حفظ مخاطبان فعلی سعی کنند تا از حضور گستردة کاربران آنلاین ورزشی بهرهمند شوند.
The aim of this study is presenting a model on the effects of qualitative elements of one sport website on the appetite of users. The method was correlational and this study was done as a field survey. The study population were all users of this sport website. Due to the restrictions on access, the research instrument was distributed among Premier League spectators that they were users of this sport website. The questionnaires were distributed at 3 stadiums, Yadegar Imam in Tabriz, Naghsh Jahan in Isfahan and Azadi in Tehran. These three cities are from the greatest number of spectators in football primer league. By using literature review of recent researches about web sites field, especially sport web sites, the survey questionnaire was designed that were confirmed face and content validity by 9 of the instructors. The reliability of the study was done by a pilot study. The results showed that the quality elements of this sport website have direct and positive impact on the electronic appetite of users that systematic aspect was the most important quality elements of this sport website. Finally, according to the results of this model, was suggested to the managers to gain detailed information about understanding sport fans behaviors in online business and by identifying and providing online user needs perfectly, try to attract more audiences and maintain their current audience to benefit from the widespread presence Sport Online users.