Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مهارتهای ارتباطی بر استرس، تابآوری و خودکارآمدی دانشآموزان دختر بود. این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنان 40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای مهارتهای ارتباطی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده پرسشنامههای استانداردشده استرس (کوهن و همکاران، 1983)، تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و به کمک نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروهها از نظر هر سه متغیر استرس، تابآوری و خودکارآمدی تفاوت معناداری داشتند. یعنی آموزش مهارتهای ارتباطی به طور معناداری باعث کاهش استرس و افزایش تابآوری و خودکارآمدی دانشآموزان شد (05/0>P). در نتیجه مشاوران و درمانگران برای کاهش استرس و افزایش تابآوری و خودکارآمدی دانشآموزان میتوانند از روش مهارتهای ارتباطی استفاده کنند.
Machine summary:
Ashdown-Franks, Koyanagi, Vancampfort, Smith, Firth & et al 6.
برای مثال دانا، سلطانی و فتحی زادان (١٣٩٧) ضمن پژوهشی با عنوان اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تاب آوری و خودکارآمدی تمرینی ورزشکاران نوجوان به این نتیجه رسیدند که آموزش این شیوه باعث افزایش معنادار تاب آوری و خودکارآمدی نوجوانان شد.
Bachmann, Roschlaub, Harendza, Keim & Scherer 2.
Norgaard, Ammentorp, Ohm Kyvik & Kofoed 5.
در نتیجه هدف پژوهش حاضر تیعن اثربخشی مهارت های ارتباطی بر استرس ، تاب آوری و خودکارآمدی دانش آموزان بود.
Sherer, Maddux, Mercandante, Prentice-Dunn, Jacobs & Rogers و پس آزمون استرس ، تاب آوری و خودکارآمدی گروه های آزمایش و کنترل در جدول ٢ ارائه شد.
در نتیجه هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مهارت های ارتباطی بر استرس ، تاب آوری و خودکارآمدی دانش آموزان بود.
برای مثال منصوری و همکاران (١٣٩٣) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارت های ارتباطی بر کاهش استرس مؤثر بود.
برای مثال دانا و همکاران (١٣٩٧) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارت های ارتباطی باعث افزایش تاب آوری نوجوانان شد.
برای مثال پشت یافته و پاشا (١٣٩٧) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارت های ارتباطی باعث افزایش خودکارآمدی پسران نوجوان شد.
Effectiveness of communication skills training of nurses on the quality of life and satisfaction with healthcare professionals among newly diagnosed cancer patients: a preliminary study.
The impact of interpersonal communication skills on organizational effectiveness and social self-efficacy: A synthesis.