Abstract:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگو و اعتباربخشی بالندگی سازمانی بود. این پژوهش از لحاظ نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهرداری تهران بودند که از میان آنان تعداد 18 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها از روشهای کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر متخصصان و پایایی با روش همبستگی بین دو کدگذار تایید شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفههای بالندگی سازمانی شامل شایستگی حرفهای، بازبودن و شفافیت، توانایی تغییر، شمول و مشارکت با یکدیگر، بازخورد درونی و بیرونی، پرورش و بهسازی و ساختار سازمانی بود. نتایج کلی پژوهش حاضر شامل الگوی طراحی شده برای بالندگی سازمانی بود که توسط خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد تایید شد و میتواند در سازمانهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
نتایج کلی پژوهش حاضر شامل الگوی طراحی شده برای بالندگی سازمانی بود که توسط خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد تایید شد و میتواند در سازمان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
این هدف از طریق مسئولیت و مشارکت داوطلبانه در فعالیت های بهبود مستمر باعث کاهش رفتارهای منفی شده و مانع تغییر در سازمان میشود (غیاثوند، تقوایی و سلیمی، ١٣٩٦).
از این جهت کوشش های بالندگی سازمانی با بسیاری از دیگر کوشش های آموزشی مانند دوره های آموزشی یا کارگروه های آموزشی مدیریت که برای افزایش دانش ، مهارت ، درک و بینش شرکت کنندگان طراحی شده است ، تفاوت دارد.
Jia, Chen, Xue, Chen, Cao & Tang 3 .
در پژوهشی دیگر محب زادگان ، پرداختچی، قهرمانی و فراست خواه (١٣٩٢) ضمن تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت علمی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد گزارش کردند که ابعاد فردی، حرفه ای و آموزشی جزء ابعاد تشکیل دهنده بالندگی سازمانی هستند.
در پژوهش حاضر یافته ها بر اساس مراحل نظریه پردازی داده بنیاد با استفاده از روش تحلیل محتوا از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و بر اساس آن الگوی نهایی بالندگی سازمانی ارائه شد.
در این پژوهش برای رسیدن به الگوی مناسب در ابتدا باید به شناسایی مولفه ها و شاخص های بالندگی سازمانی پرداخت که بر اساس مصاحبه با پنج سوال انجام شد.
همچنین مرادی پردنجانی و همکاران (١٣٩٣) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که یکی از شاخص های کلیدی بالندگی سازمانی، تعهد سازمانی است .
In Developing Organizational Maturity for Effective Project Management, 104-127.