Abstract:
گرچه زیبایی و زیباییشناسی از روزگاران کهن با عناوین گوناگون، میان ملل مختلف مطرح بوده است، امّا پیشینة علمی آن به اوایل سدة هجدهم باز میگردد. با وجود ملاکهای گوناگونِ زیباییشناسی، اغلب زیباشناسان بر زیبایی شعر به عنوان یک هنر متعالی هم عقیدهاند. در این میان، غزلیات عطّار نیز از این قاعده مستثنی نیست و بخش عمدهای از زیباییهای آن در کاربرد هنری تقابلها است. در تقابل کلماتی که از لحاظ مفهوم با هم در تناقضاند، ابزار زیبایی و معرفت قرار میگیرند. از اینرو میتوان تقابلهای غزلهای عطّار را با تکیه بر اصول علم بیان و بدیع بررسی نمود. نتیجة این بحث نشان میدهد گستردهترین نمایش تقابلهای عطّار در علم بیان، در ساختار تشبیه نموده شده که دلیل آن ملموس و حسّی نمودن تجربههای عرفانی است و کمترین بسامد از آنِ استعاره است. در حوزة فنّ بدیع، گذشته از تضاد که بیشترین کاربرد را دارد، به جهت عرفانی بودن زبان عطار، پارادوکس هم مورد توجه او بوده است. در این میان، تلمیح نیز کمترین آن را دارد. دادههای پژوهش به شیوة کتابخانهای فراهم آمده و با روش تحلیلی و توصیفی پردازش شده است.
The aesthetics double contrasts in Attar''s sonnets Dr. Touraj Aghdaei* Razeie Shahrabadi** Abstrac Though, the aesthetics and beauty had existed with various title between different people, But its scientific history returns to early 18th century. despite various criterion aesthetics Most beautiful researchers agree on beauty of poem as great art. Attar''s sonnets isn’t Exemption from this rule. art usage contrasts constitute most Attar''s sonnets.in contrasts Contradictory words are doodad beauty and cognitionand. then we can assess Attar''s sonnets By eloquence & rhetorice. results of this article show that simile is the broadest arrangement In eloquence becuae Attar wants to show his gnostic experiecc and metaphor has less Frequency. in the realm of rhetorice, paradox has high frequency for his gnostic language. And allusion has less frequency in Attar''s sonnets, too. research data have been collected by Library style and have been processed by analytical and descriptive methods. Keywords Aesthetics, Double contrasts,Eloquence, Rhetorice, Attar''s sonnets. * Associate Professor, member of persion language and litreture, Islamin Azad university of Zanjan ** PHD student of persion language and litreture, Islamin Azad university of Zanjan
Machine summary:
علوم بلاغي شامل معاني، بيان و بديع که رويهم رفته دانش هاي زيباشناختي ادب اسلامي نام گرفته اند، علومي هستند که شيوه ها، شگردها و 1 فصلنامه زيباييشناسي ادبي سال هفدهم شماره ٤١ پاييز ١٣٩٨ 1- Samuel Taylor Coleridge ٣٤ زيباييشناسي تقابل هاي دوگانه در غزليات عطار ترفندهاي هنري موجود در اثر ادبي را مورد بحث و بررسي قرار ميدهند و با بهره گيري از اين سه دانش است که ميتوان تفاوت ميان زبان عادي و زبان ادبي را آشکار نمود.
» (اکبرزاده ، ١٦٢:١٣٨٤) تقريبا بيشتر علماي بلاغت ، ترفندهاي بديعي را از ديد علمي نگريسته اند و به همين خاطر آن چه در کتاب هاي بديع از گذشته تا امروز آمده ، نقش و ارزش زيبايي صنايع بديعي را نشان فصلنامه زيباييشناسي ادبي سال هفدهم شماره ٤١ پاييز ١٣٩٨ زيباييشناسي تقابل هاي دوگانه در غزليات عطار ٣٥ نميدهند، حال آن که «جوهر شعر زيبايي ميباشد و لازم است که صنايع بديعي از ديدگاه عوامل زيباييآفرين بررسي شود.
مقصود از اين واژه دسته ي خاصي از فرايندهاي زباني است که در آن ها جنبه هايي از يک شي به شي ديگر فرابرده يا منتقل ميشود، به نحويکه از شي دوم به گونه اي سخن ميرود که شي فصلنامه زيباييشناسي ادبي سال هفدهم شماره ٤١ پاييز ١٣٩٨ زيباييشناسي تقابل هاي دوگانه در غزليات عطار ٤٠ اول است .