Machine summary:
نظریهٔ نوروز او تنها یک بخش از این سلسله شباهت و تعبیر است و در نتیجه توصیفات تختجمشید در زمان مسافرت کردن اروپائیان و تا به امروزه نیز در مطبوعات علمی محبوب، مقالات اینترنتی، یا شاید توصیفات از سوی تورهای مسافرتی، حتی در ایران بومیانی که در آنجا زندگی میکنند در جشن سال نو در تخت جمشید حضور مییابند، نیز وجود دارد.
همچنین اگر نقل قول در مورد اطلاعات و راویان نظریهای که همکار مرحومم دادهاست نبود، چراکه آگاهیهای زیاد ما، و این نظریه با مشکلات زیادی درکنار گواهیها و سوالات مشهود میماند، در مقاله زیر سعی شده که: به مشخصهٔ جشن نوروز که از مهمترین جشنهای ایران بوده تماما:سلطنت پادشاهان ایران از سرای هخامنش، که نخستین شاهنشاهی تاریخ جهان را در سدههای بین ۵۲۰ و۳۳۰ پیش از میلاد پایه-گذاری کرد، برخاست؛ که به شکل گذرا از ازبکستان امروزی و در شرق پاکستان و بلغارستان و در غرب به مصر میرسید، مرکز حکومت تخت جمشید در فارس، استان فارس در جنوب غربی این سرزمین بوده، و به عنوان نقطهٔ اتصال و مظهر قدرت در مواجهه بین پادشاه بزرگ و زیردستانش در آن دوران شمرده میشد.
(2009): Die Reliefs der Gräber V und VI in Persepolis, (Archäologie in Iran und Turan, 8), Mainz.
(2008): The Other Gods Who Are: Studies in Elamite-Iranian Acculturation Based on the Persepolis Fortification Texts, (Achaemenid History, 14), Leiden.
(1997): Eine Planänderung an den Apadana-Treppen und ihre Konsequenzen für die Datierung der Planungs- und Bebauungsphasen von Persepolis, Archäologische Mitteilungen aus Iran und Turan 29: 281–302.
(2004): Persepolis, in Reallexikon der Assyriologie und Vorderasiatischen Archäologie, Bd. 10: 393–412.
(im Druck), New Observations on “Greeks” in the Achaemenid Empire (according to Cuneiform Texts from Babylonia and Persepolis), in P.