Abstract:
ملیلهکاری یکی از مهمترین شاخههای هنر فلزکاری است که همواره جزء جدانشدنی هنرهای صناعی اصیل و معرف فرهنگ، هویت ملی و ارزشهای ایرانی اسلامی و وجوه مادی و معنوی فرهنگ سنتی و هنری شهر اصفهان بوده است؛ اما به رغم پیشینۀ درخشان این هنر در شهر اصفهان، وضعیت امروزی آن از حیث گستره، میزان هنرمندان فعال، بازار هنری، فرایند آموزش و توزیع و مصرف آن نگرانکننده است. بدین منظور در پژوهش حاضر تلاش شد تا از منظر جامعهشناسی هنر، ضمن بازشناسی تاریخی، به مستندنگاری و آسیبشناسی این هنر در شهر اصفهان پرداخته و در ادامه، روابط عمیق این هنر با هویت ایرانی اسلامی را توصیف کرده و سپس طرح خلاقانهای برای احیای این هنر از حیث تکنیک و نقوش ارائه شود؛ بنابراین میبایست به این سوالها پاسخ داده شود: ۱. میدان هنر ملیلهکاری اصفهان به لحاظ مردمنگارانه چگونه قابل توصیف و تفسیر و تحلیل است؟ ۲. وضعیت فعلی هنر ملیلهکاری در شهر اصفهان چگونه است و موانع توسعۀ این هنر و آسیبشناسی آن چیست؟ ۳. احیای هنر ملیلهکاری به لحاظ تکنیکی و عملیاتی چگونه میسر است؟ ۴. طرح نوآورانۀ مطالعه واجد چه امتیازات خلاقانهای است؟ مهمترین اهداف مطرح در این مطالعه عبارت است از مطالعۀ مردم نگارانۀ میدان هنر ملیلهکاری معاصر شهر اصفهان (مستندنگاری، آسیبشناسی و توصیف مفصل وضعیت موجود) و ارائۀ طرحی نوآورانه (در نقوش و تکنیک (به منظور احیای هنر ملیلهکاری و تقویت هویت ایرانی اسلامی. برای پاسخ به سوالات مطالعه و تحقق اهداف پژوهش، روش تحقیق کیفی و سنت مردمنگاری انتخاب شد. روش گردآوری دادهها نیز شامل مطالعات کتابخانهای، مشاهده و مصاحبۀ نیمه ساختاریافته است. نتایج پژوهش در زمینۀ آسیبشناسی ملیلهکاری موید آن است که عواملی نظیر درآمد ناکافی تولیدکنندگان، آگاهی اندک مصرفکنندگان، روشهای ناصحیح تولید ملیله و ورود افراد فاقد صلاحیت در مرحلۀ تولید، کمبود خلاقیت در تولید آثار و رواج کپیبرداری، خلا تبلیغات و واردات آثار خارجی مشابه در افول جایگاه این هنر در شهر اصفهان نقش اساسی دارد. همچنین با تاکید بر دو جنبۀ خلاقیت و کاربردی بودن که اساس هنر سنتی است، ایدهای خلاقانه با هدف بهبود و احیای این هنر که شامل نو آوری در طرح و ابتکار در تکنیک اجراست، مطرح و نمونههایی از آثار ساخته شده با این الگو ارائه شد. در پایان نیز اهمیت تولید و مصرف آثار ملیلهکاری به عنوان کالاهای هویتی مهم در راستای تقویت بعد فرهنگی و تاریخی هویت و احساس تعلق ملی تبیین گردید.
Filigree as one of the most important branches of metalwork has been constantly an inseparable, original and cultural handicraft medium representing national identity, Iranian- Islamic values, material and spiritual aspects of traditional and artistic features of Isfahan. In spite of a stunning history, filigree's position regarding the range, the level of artist’s activities, marketing, training process, distribution, and the consumption is worrying. Through the viewpoint of sociology of art, with regard to historical recognition, documentation and pathology of this art in Isfahan, the present study aims at the examination of this art while describing its profound relation to Islamic-Iranian identity. Then it has presented a creative plan to revive this branch of art with respect to its techniques and patterns. The following questions are going to be answered here: How could the field of filigree in Isfahan be described, interpreted, and analyzed through ethnography? How is the present position and condition of filigree in Isfahan? What are the development barriers and pathology? How filigree is recoverable with respect to techniques and operation? What advantages does an innovative plan have? The most important objectives in the present study were the ethnographic study of the contemporary filigree in Isfahan (documentation, pathology, and describing the present problems) and presenting innovative plan (in techniques and patterns) to revive the filigree and improving Islamic-Iranian identity. To answer the research questions and fulfill the objectives, the qualitative ethnography method was chosen. Data collection included library study, observation, and semi-structured interviews. The findings on filigree pathology revealed that factors such as insufficient income, consumers' lack of awareness, incorrect method of filigree production, incompetent producers, lack of creativity in production, copying, lack of advertisement, and similar imported goods have played important role in the decline of this art. Moreover, by emphasizing two aspects of creativity and function, as the base of traditional arts, creative ideas aiming at improving and revivng this art (which encompass innovation in technique) were introduced and some samples made by this pattern were presented. In the end, the importance of the production and consumption of filigree as an important work of cultural identity were described to improve the cultural and historical dimension and provoke a sense of nationality.