Abstract:
بررسی سرچشمة افکار و اندیشههای متفکران و شاعران بزرگ و تعیین میزان چگونگی اقتباس ایشان از نوشتههای پیشینیان، ما را در شناخت هرچه بیشتر بنمایههای افکار آنان کمک میکند. کیمیای سعادت از معروفترین کتب امام محمد غزالی است در علم اخلاق که چکیدهای است از کتاب بزرگ احیاء علوم الدّین با افزون و کاستی، و میتوان گفت که غزّالی آن را با همان نظم و ترتیب، با نثری زیبا و روان نوشته است. وی در این کتاب مطالب اخلاقی و دینی را با کمک تشبیه و تمثیل بیان میکند. کتاب مثنوی معنوی نیز یکی از مهمترین کتب ادب عرفانی است. مولانا در این کتاب به صورت عمده از داستان پی در پی به شیوة تمثیل، به بیان مطالب عرفانی میپردازد. همسانی و همسویی اندیشه و روح و شیوة معنیپردازی بین امام محمد غزالی و مولانا، نکتهای است که محققان مکرر از آن سخن راندهاند؛ در مقالة حاضر نیز با تکیه بر کیمیای سعادت و مثنوی معنوی؛ به نمونهای از پیوستگیها و اقتباسهایی مولانا از اندیشههای امام محمد غزالی در حوزة تمثیل اشاره شده است. مولانا نه تنها در اندیشه، بلکه در شیوة بیان مطالب نیز از امام محمد غزالی الهام گرفته است؛ در خصوص تمثیلات مشترک؛ فضل تقدم از آن امام محمد غزالی و فضل بیان از آن مولاناست.
Check the source of the thoughts of thinkers and poets and determine how they adapted from the writings of the ancients, our thoughts would help in further understanding sources. Imam Ghazzali's kimyae saadat of the most famous books on ethics that summarizes the great book of al-revival with more and shortcomings, and we can say that Ghazali it with the same order, with the beautiful and flowing prose. He wrote the moral and religious books with the help of metaphor and allegory states. Masnavi also one of the most important books of mystical literature.mvlana bulk of the stories in this book sequentially in the way of analogy to express the mystical content deals. Consistency and alignment of thought and spirit and way of making sense of Imam Mohammad Ghazali and Rumi, a point that researchers have repeatedly spoken of it; in this paper are based on the The kimyae saadat and Masnavi, the example of the continuity of and adapted some of the ideas of Imam Maulana Mohammad Ghazali mentioned in the realm of allegory. Rumi not only in thought but also in the way of Imam Mohammad Ghazali inspired expression is common in parables; grace priority of Imam Mohammad Ghazali and grace of expression of the Mesnevi.
Machine summary:
کيمياي سعادت چکيده اي است از کتاب بزرگ احياء علوم الدّين با افزون و کاستي، و ميتوان گفت که غزّالي آن را با همان نظم و ترتيب ، با نثري زيبا و روان به زبان مادري خود نوشته است ، و دانشوران آن را دائره المعارف اسلامي و عرفاني به شمار آورده اند.
اهداف تحقيق ـ بررسي تمثيل هاي مشترک در کيمياي سعادت و مثنوي معنوي ـ يافتن موارد اختلاف و شباهت هاي تمثيلات در کيمياي سعادت و مثنوي معنوي و علل آن ـ شناخت و بررسي اهداف غزالي و مولانا در استفاده از تمثيلات مشترک سؤالات تحقيق اين پژوهش تلاش ميکند به سؤالاتي از اين قسم پاسخ دهد که چه چشم انداز بلاغي در استفاده از تمثيل پيش نظر غزّالي و مولوي بوده است و اين دو چرا در آثارشان براي فهماندن مطالب از تمثيل استفاده مي کرده اند؟ روش غزّالي و مولانا در به کار بردن تمثيل ها چيست و چگونه است ؟ مضامين تکرار شونده در آثار غزّالي چه هستند و اين تکرار چه نسبتي با زندگي شخصي غزّالي دارد؟ و در نهايت سرنوشت تمثيل هايي که از کتاب کيمياي سعادت به کتاب مثنوي راه يافته اند چه ميشود و و چه تغييراتي ميکند؟ پيشينه تحقيق مقالات و پايان نامه هايي در مورد تمثيل در مثنوي نگاشته شده است ولي در مورد تمثيلات کيمياي سعادت هيچ مقاله و پايان نامه اي نگاشته نشده است .