Abstract:
اختلاف میان زوجین در فرزنددار شدن امری طبیعی است، اینکه یکی خواهان فرزند و دیگری مخالف آن باشد. شناسایی تمام عوامل و ادلهای که ممکن است در این مسأله دخیل باشند و روشن کردن همه زوایای آن امری ضروری است، خصوص آنکه این موضوع در میان بسیاری از خانوادهها مطرح و رایج است. پس از واکاوی فراوان و بررسی ادله روشن میشود حکم کردن درباره این مسأله بسیار دشوار است؛ زیرا معمولاً فرزنددار نشدن مستلزم پیشگیری از بارداری است و پیشگیری نیز مسائل دیگری را به دنبال دارد؛ اما با صرفنظر از استلزامات، نمیتوان با ادله اولیه به الزام زوج ممتنع از فرزنددار شدن حکم کرد. مسأله اختلاف میان زوجین در فرزندآوری پیشتر مطرح نبوده؛ ازاینرو در استفاده از ادله به دلالتهای پنهان آنها توجه بسیاری شده و نکات سودمندی به دست آمده است.
یعتبر الاختلاف بین الزوجین فی الإنجاب أمرا عادیا، کأن یرغب أحدهما بالولد والآخر یخالف ذلک. ولا یخفی أن تحدید جمیع الامور والأدلة الدخیلة فی هذه المسألة وتوضیح جمیع جوانبها یعد أمرا ضروریا. لاسیما وأنها مثارة وشائعة فی العدید من الأسر. وبعد التتبع الکثیر وفحص الأدلة یتضح أن الحکم فی هذه القضیة فی غایة الصعوبة؛ لأن عدم الإنجاب عادةما یتطلب الوقایة من الحمل، وهذا بدوره یؤدی أیضا إلی مسائل أخری، لکن مع صرف النظر عن اللوازم، فمع وجود الأدلة الأولیة لا یمکن الحکم بإلزام زوج الممتنع عن الإنجاب. ولم تثر کثیرا مسألة الاختلاف بین الزوجین فی الإنجاب من قبل، لذلک تم بذل قدر کبیر من السعی للإفادة من الأدلة من خلال توظیف دلالاتها الخفیة، وقد تم التوصل إلی بعض النقاط المفیدة.
Machine summary:
پس از واکاوی فراوان و بررسی ادله روشن میشود حکم کردن درباره این مسأله بسیار دشوار است؛ زیرا معمولاً فرزنددار نشدن مستلزم پیشگیری از بارداری است و پیشگیری نیز مسائل دیگری را به دنبال دارد؛ اما با صرفنظر از استلزامات، نمیتوان با ادله اولیه به الزام زوج ممتنع از فرزنددار شدن حکم کرد.
اما حکم بودن را نمیتوان پذیرفت؛ زیرا حتی در زمان معصومان هم بحث عزل مطرح بوده است و در ارتکاز سؤالکنندگان واجب نبودن فرزنددار شدن مفروغ بوده و در پاسخ امامان نیز کلامی از ایشان یافت نمیشود که دلالت کند این مسأله حکم تغییر ناپذیر الهی است.
اگر این سخن درست باشد، این مسأله به صورت طبیعی حق فرزنددار شدن برای زن نمیآورد؛ زیرا بنا بر نظر مشهور، عزل نیز حرام نیست و مرد میتواند هر چهار ماه یک بار نزدیکی کند، بدون اینکه انزالی صورت گیرد و زن باردار شود یا اینکه مرد از کاندوم استفاده کند.
یكی از مواردی كه میتواند از آن بحث شود، باردار نشدن زن است، اینكه باردار نشدن میتواند عیبی باشد كه در صورت پنهان كردن، مرد حق فسخ دارد، اگر اثبات شد عقیم بودن زن عیب است، بر این دلالت دارد که زن حق ندارد از بارداری پیشگیری کند.
با توجه به این مسأله شاید بتوان ادعا کرد اگر مردی خصی نباشد و قدرت تولیدمثل داشته باشد؛ اما با روشهای پیشگیری از بارداری، کاری میکند که زن باردار نشود، درنتیجه مانند مرد خصی است و زن را از باردار شدن محروم کرده است؛ ازاینرو میتوان گفت فرزنددار شدن حقی برای زن است که مرد اجازه ندارد زن را از آن حق محروم کند.