Abstract:
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی آموزشوپرورش شهر مشهد بر اساس سرمایه فکری کارکنان با استفاده از تحلیل اهمیت-عملکرد (IPA) است. از این رو ابتدا با مطالعه مبانی نظری، 33 مولفه در قالب 4 بعد شناسایی شد و در اختیار متخصصان سازمان قرار گرفت. برای غربال مولفهها از شاخص CVR استفاده شد. بر این اساس، 10 مولفه در قالب 3 بعد انتخاب شدند. سپس این مولفهها در قالب پرسشنامه مخصوص تکنیک IPA در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. مولفهها در چهار ربع نمودار IPA قرار گرفتند. در ربع اول مولفههای «رضایت کارکنان»، «سیستمها و برنامهها»، «فرهنگ سازمانی»، «یادگیری سازمانی» و «توسعه زیرساختها» قرار گرفتند. اینها مولفههایی هستند که اهمیت زیادی برای پاسخدهندگان دارند اما سازمان در این مولفهها عملکرد ضعیفی دارد. در ربع دوم مولفه «فرآیندها و ساختارها» قرار گرفته است که هم برای پاسخدهندگان اهمیت بالایی دارد و هم سازمان در این حوزه عملکرد خوبی دارد. در ربع سوم مولفه «توسعه شبکههای تحقیقوتوسعه» گرفته است که هم برای پاسخدهندگان اهمیت پایینی دارد و هم سازمان در این حوزه عملکرد ضعیفی دارد. در ربع چهارم مولفههای «تجربه و تخصص»، «تعهد» و «سرمایه فنی» قرار دارند که از نظر پاسخدهندگان اهمیت پایینی دارند، اما سازمان عملکرد بالایی در این مولفهها دارد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که «سیستمها و برنامهها» مهمترین مولفهای است که برای نمونه آماری اهمیت دارد اما عملکرد سازمان در آن ضعیف است و باید در اولویت برنامهریزیها قرار بگیرد.
The main purpose of this research is to evaluate the education of Mashhad based on the employees' intellectual capital by using significance-performance analysis (IPA). Therefore, by studying the theoretical foundations, 33 components were identified in 4 dimensions and provided to the experts of the organization. The CVR index was used to screen the components. Accordingly, 10 components were selected in 3 dimensions. Then these components were provided in the form of a questionnaire on IPA technique. The components were placed in four quadrants of IPA charts. In the first quarter, the components of "employee satisfaction", "systems and programs", "organizational culture", "organizational learning" and "infrastructure development" were placed. These are the components that are most important to respondents, but the organization performs poorly in these components. In the second quarter, there is the component “Processes and Structures” which is of great importance to both the respondents and the organization in this area. In the third quarter, it developed the component of "Development of Research Networks" which is of low importance for both the respondents and the organization in this area. In the fourth quarter, the components of “experience and expertise”, “commitment” and “technical capital” are of low importance to the respondents, but the organization has a high performance in these components. Data analysis showed that "systems and programs" are the most important component of the statistical sample but the performance of the organization is poor and should be prioritized in planning
Machine summary:
در ربع چهارم مؤلفههاي »تجربه و تخصص«، »تعهد« و »سرمايه فني « قرار دارند که از نظر پاسخدهندگان اهميت پاييني دارند، اما سازمان عملکرد باليي در اين مؤلفهها دارد.
به بيان ديگر، بر پايه فعاليت تعدادي از محققين 1 Kong 2 Marr 3 Organizational Routines اين رشته، سرمايه فکري معمول سه بعد اصلي مرتبط به هم را در بر مي گيرد؛ سرمايه انساني )HC٨(، سرمايه ارتباطي )RC٦( و سرمايه ساختاري )SC٩( که به اختصار چنين تعريف مي شوند )زاهدي و همکاران، ٨٩٣٦(: سرمايه انساني ، افرادي که منبع ابداع و نوآوري هستند، به عواملي نظير دانش، مهارت، قابليت و طرز تلقي کارکنان اشاره دارد که منتج به بهبود عملکرد مي شود )چن ٣ و همکاران، ٦٢٢٣(.
طوطيان اصفهاني و همکاران )٨٩٣١( در مطالعه اي با عنوان )ارزيابي عملکرد سرمايه فکري در مراکز آموزشي عالي با استفاده از روش AHP( که بهصورت موردي در دانشگاههاي پيام نور استان گيل ن انجام دادند، نشان دادند، مؤلفه سرمايه انساني با ضريب ارجحيت ٢,٢٦ داراي اولويت اول، مؤلفه نوآوري با ضريب ارجحيت ٢,٠٢ داراي تقدم بر تعهد با ضريب ارجحيت ٢,٨٢ و داراي تقدم بر رضايت کارکنان با ضريب ارجحيت ٢,٢٠ مي باشد.
جدول ٣: وزن مؤلفهها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در اينجا فرآيند ارزيابي آموزشوپرورش مشهد بر اساس سرمايه فکري کارکنان با استفاده از تحليل اهميت -عملکرد )IPA( به پايان رسيد.
٣. بحث و نتيجهگيري براي ارزيابي آموزشوپرورش مشهد بر اساس سرمايه فکري کارکنان از روش تحليل اهميت -عملکرد )IPA( استفاده شد.