Abstract:
پژوهش با هدف تدوین برنامه مداخله حسی- حرکتی و بررسی اثر بخشی آن بر بهبود نیمرخ اجتماعی و علاقه اجتماعی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا انجام شده است. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا در شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بودند. تعداد ۲۰ کودک ۶ تا ۱۲ سال به صورت نمونه دردسترس از مرکز اتیسم دوم آوریل انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۰ نفر) و کنترل (۱۰ نفر) تخصیص شدند. برنامه مداخله حسی حرکتی به مدت دو ماه و هفتهای دو جلسه و هر جلسه به مدت ۶۰ دقیقه برای گروه آزمایش اجرا شد. از پرسشنامه علاقه اجتماعی (علیزاده، اسماعیلی و سهیلی، 1394) و نیمرخ مهارت اجتماعی (اسکات بلینی، 2006) برای گرداوری اطلاعات استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که برنامه مداخلهای بر بهبود علاقه اجتماعی و نیمرخ اجتماعی کودکان موثر بود. با توجه به اثربخشی برنامه مداخلهای حسی حرکتی، آموزش این برنامه برای همه سطوح کودکان با اختلال اتیسم توصیه میشود.
The aim of this study was to develop a psychosocial intervention program (proximal) and its effectiveness in improving the social profile and social interest of children with high-grade autism disorders. The research method in terms of information gathering is semi-experimental and in terms of its purpose. The statistical population included all children with high-grade autism disorder in Tehran during year of 96-97. Twelve children aged 6 to 12 years were selected from the center of autism center on April 2, and randomly assigned to control and test groups. The sensory motor intervention program was run for two months and a week for two sessions and each session lasted for 60 minutes for the group to perform. Social interest questionnaire and social skill profile were used for information gathering. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance analysis. The results showed that interventional program was effective in improving social interest and social profile of children. Due to the effectiveness of the sensory intervention program, the training of this program is recommended for all levels of children with autism disorder.
Machine summary:
نتایج تحلیل کواریانس یک راهه در متن مانکوا بر روی پس آزمون میانگین متغیرها مجموع میانگین سطح معنی متغیر منبع df F مجذور اتا مجذورات مجذورات داری پیش 0/80 0/0001 149/63 640/92 1 640/92 آزمون مسئولیت پذیری - گروه ٢٦٨/٤١ ١ ٢٦٨/٤١ ٦٢/٦٦ ٠/٠٠٠١ ٠/٦٢ انجام تکالیف خطا ١٥٨/٤٧ ٩ ٤/٢٨ پیش 0/57 0/0001 49/06 302/79 1 302/79 آزمون ارتباط با مردم - گروه ٢٧٠/٤٣ ١ ٢٧٠/٤٣ ٤٣/٨١ ٠/٠٠٠١ ٠/٥٤ همدلی خطا ٢٢٨/٣٥ ٩ ٦/١٧ پیش 0/64 0/0001 68/98 349/02 1 349/02 آزمون جرات و اطمینان گروه ٢١٢/٩٩ ١ ٢١٢/٩٩ ٤١/٥٣ ٠/٠٠٠١ ٠/٥٠ خطا ١٧٦/٨٧ ٩ ٤/٣٢ پیش 0/70 0/0001 87/73 462/11 1 462/11 آزمون احساس برابری در مقابل کهتری - گروه ١٤٠/٩٥ ١ ١٤٠/٩٥ ٢٦/٧٦ ٠/٠٠٠١ ٠/٤٢ برتری خطا ١٩٤/٨٨ ٩ ٥/٢٦ پیش 0/81 0/0001 157/66 4188/90 1 4188/90 آزمون تعامل اجتماعی گروه ٢٣٢٢/٧٤ ١ ٢٣٢٢/٧٤ ٨٧/٤٢ ٠/٠٠٠١ ٠/٧٠ خطا ٩٨٣/٠٤ ٩ ٢٦/٥٦ پیش 0/57 0/0001 49/06 302/79 1 302/79 آزمون مشارکت اجتماعی گروه ٢٧٠/٤٣ ١ ٢٧٠/٤٣ ٤٣/٨١ ٠/٠٠٠١ ٠/٥٤ خطا ٢٢٨/٣٥ ٩ ٦/١٧ پیش 0/64 0/0001 48/16 117/21 1 117/21 آزمون رفتار زیان بخش گروه ١٧٦/٣٤ ١ ١٧٦/٣٤ ٧٢/٢٦ ٠/٠٠٠١ ٠/٦٦ اجتماعی خطا ٦٥/٧١ ٩ ٢/٤٣ بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه مداخله حسی حرکتی (پراگزیمال ) و بررسی اثربخشی آن بر نیمرخ اجتماعی و علاقه اجتماعی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا انجام شده است .