Abstract:
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی از شایعترین اختلالهای عصبی تحولی دوران کودکی است. این کودکان در معرض مشکلات زیادی در حوزه ی کارکردهای اجرایی هستند. موضوع انعطافپذیری عصبی اهمیت مداخلات عصب روانشناختی را ازآنجهت که اختلال در کارکردهای اجرایی در اوایل کودکی ممکن است به اختلالات عملکردی بعدی منجر شود، آشکار میسازد. لذا این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی برنامه مداخلهای طراحیشده بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر 7 تا 10 ساله شهر تهران تشکیل میدهند. از بین دانش آموزان واجد شرایط با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند 40 دانشآموز به همراه مادرانشان انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه گمارده شدند. گروه آزمایش (20 نفر) تحت آموزش 12 جلسه برنامه مداخله کارکردهای اجرایی فراشناختی قرار گرفتند و گروه گواه (20 نفر) در لیست انتظار باقی ماندند. برای گردآوری دادهها از چکلیست مصاحبه بالینی، هوش آزمای نوین تهران استنفورد بینه و مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر معنادار آموزش مداخلات عصب روانشناختی خانواده محور بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (05/ 0> p) است. این روش درمانی میتواند مداخله ی بالقوه امیدوارکنندهای برای کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی باشد.
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder is one of the most common neurodevelopmental disorders in childhood. These children are exposed to a lot of problems in the executive functions areas. The issue of neuroplasticity reveals the importance of neuropsychological interventions, since interruptions in early childhood executive functions may lead to further functional impairment. Therefore, this study was conducted to evaluate the effectiveness of the designed intervention program on the Executive functions of children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest-follow up design with the control group. The statistical population of the present study included all the boys and girls students 7-10 years old in Tehran. Among eligible students, 40 individuals along with their mothers were selected using the non-random purposive sampling method and randomly divided into the two groups. The experimental group (N=20) were trained by twelve sessions of Metacognitive Executive Functioning intervention program and the control group (N=20) remained on the waiting list. Data were collected by Clinical interview checklist, the Tehran Stanford-Binet intelligence test and Behavior Rating Inventory of Executive Functions. The results indicated a significant effect of Family-based Neuropsychological program on increasing the Executive Functions of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (p<0.05). This treatment can be a potentially promising intervention for young children with ADHD.
Machine summary:
Lambek, Tannock, Dalsgaard, Trillingsgaard, Damm & Thomsen 4.
در پژوهش ری، کاپودیکی و کورنولدی ٦ (٢٠١٥) که تأثیر آموزش بازی های کارکردهای اجرایی طی ٩ هفته با ٢٦ کودک با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی موردبررسی قرار گرفت ، نتایج نشان دهنده بهبود عملکرد گروه آزمایشی در متغیرهای توجه ، بازداری رفتار و حافظه کاری در مقایسه با گروه کنترل بود.
Thorell, Lindqvist, Bergman Nutley, Bohlin & Klingberg 6.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات بازی محوری که کارکردهای اجرایی را از طریق مشارکت والدین هدف قرار داده اند، بر گزارش والدین گروه آزمایشی از نشانه های بی توجهی و بیش فعالی کودک، نمرات کارکردهای اجرایی، عملکرد کودک در انعطاف پذیری شناختی، توجه دیداری/شنیداری و حافظه کاری در مقایسه با کنترل تأثیر مثبت داشته است (تام و ناکونزنی، ٢٠١٥).
از سویی دیگر ازآنجاکه آموزش راهبردهای فراشناختی به مادران و انتقال این راهبردها از طریق او به کودک، زمینه ی افزایش یادگیری، اسنادهای مثبت و انگیزش پیشرفت را در کودک فراهم کرده ؛ بنابراین در پژوهش حاضر درصدد هستیم تا بررسی کنیم که آیا برنامه نوین طراحی شده کارکردهای اجرایی فراشناختی در بهبود نشانگان رفتاری و ارتقای عملکرد شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی تأثیرگذار است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی با طرح دوگروهی و گمارش تصادفی با پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری است .