Abstract:
شبکه اجتماعی اینستاگرام از محبوبیت بالایی در ایران و جهان برخوردار است و توانسته است نظرات بسیاری را به خود جلب نماید. امکانات پلتفرم این شبکه اجتماعی امکان مناسبی برای فعالان اقتصادی و شرکتهای مختلف فراهم آورده است تا تبلیغات خود را در این شبکه ارائه نمایند و مخاطبان را برای خرید خدمات یا کالاها ترغیب نمایند. آمارهای منتشرشده نیز نشان میدهد که بسیاری از شرکتهای داخلی و خارجی در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند. با این توصیف، این سؤال پیش میآید که چه سنجههایی برای سنجش اثرگذاری تبلیغات در شبکه اینستاگرام را میتوان ارائه نمود؟ برای پاسخ به این سؤال در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است و 36 تحقیق شاخص در این عرصه (18 تحقیق داخلی و 18 تحقیق خارجی) موردارزیابی قرار گرفتهاند و کوشش شده است تا ابعاد و مؤلفههای برای سنجش این اثرگذاری ارائه شوند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که برای سنجش اثرگذاری تبلیغات در اینستاگرام میتوان بر روی چهار بعد شامل ابعاد مرتبط با تبلیغ، ابعاد اثرگذاری روانی- زیستی، ابعاد مرتبط با برند و ابعاد مرتبط با رسانه تأکید کرد. هر یک از این ابعاد خود شامل مؤلفههای مختلفی هستند که محققان ارتباط میان آنها و اثرگذاری تبلیغات در اینستاگرام را مورد تأیید قرار دادهاند. در پایان این تحقیق، با توجه به وضعیت خاص بهرهگیری از اینستاگرام در ایران، پیشنهاداتی برای صاحبان صنایع و شرکتها آورده شده است که بتوانند در این عرصه به موفقیت بیشتری دست یابند.
Instagram is highly popular social network in Iran and in the world and has been able to attract many opinions. The platform features of this social network provide a good opportunity for economic operators and companies to advertise on the network and encourage audiences to buy services or goods. Published statistics also show that many domestic and foreign companies have invested in this field. With this description, the question arises as to how can we measure the effectiveness of advertising on the Instagram network? To answer this question, content analysis method has been used in this research. 36 research indicators in this field (18 internal studies and 18 external studies) have been evaluated and attempts have been made to provide dimensions and components for measuring this effect. The results of this study show that to measure the effectiveness of advertising on Instagram, one can focus on four dimensions, including dimensions related to advertisement, psycho-social impact dimensions, brand-related dimensions, and dimensions related to media. Each of these dimensions includes the various components that researchers have approved of the relationship between them and the effectiveness of advertising on the Instagram. At the end of this research, given the particular status of the use of Instagram in Iran, suggestions were made for the owners of the industries and companies that could be successful in this field.
Machine summary:
بيان مسئله ازآنجاييکه شبکه هاي اجتماعي به راحتي در دسترس همگان قرار گرفته شـده و در ميان خانواده ها نفوذ پيدا کرده اند، امروزه از اين رسانه ها به عنوان يکي از ابزارهـاي مهم و پرقدرت در بازاريابي اينترنتي و برندسازي نام برده مـيشـود کـه از طريـق آنها، برندها ميتوانند به سادگي و با هزينه اي مقرون به صـرفه نسـبت بـه روش هـاي سنتي، پيام ، اهداف و برنامه هاي خود را به راحتـي در اختيـار کـاربران و مخاطبـان هدف قرار دهند و جايگاه مناسب و ويژه اي را در برابـر جامعـه بـراي برنـد خـود ايجاد نمايند.
طبق گزارشي که اخيرا توسط موسسه نيسلن منتشر گرديـده اسـت ، بـيش از ٧٠ درصد از شرکت ها و برندهاي بزرگ دنيا براي تأثيرگذاري بر جامعـه هـدف و مخاطب خود و همچنين ديده شدن بيشتر برند، از شـبکه هـاي اجتمـاعي اسـتفاده ميکنند و با استفاده از روش هاي خلاقانه ، به پرورش و ترويج آگـاهي نسـبت بـه برند خود در ميان کاربران ميپردازنـد.
بـا توجـه بـه اين که بقاي شرکت ها به توانايي آنها در ايجاد ارزش براي مشـتريان و جلـب نظـر آنان براي خريد محصول وابسته است ، ارزيابي تأثير فعاليت هاي بازاريابي وظيفه اي اساسي است که بر عهده مديريت قرار دارد و آگاهي از ايـن اثرگـذاري مـيتوانـد موفقيت يا ناکامي شرکت ها را به دنبال داشته باشد.
Marketing Communications: Integrating Offline and Online with Social Media.
The New Community Rules: Marketing on the Social Web. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc. Wuyts, S.