Abstract:
زمینه و هدف: انگیزش تحصیلی عامل مهمی برای آموزش و یادگیری است که بدون آن پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان امکانپذیر نیست. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره گروهی راهحل محور بر بهبود انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر ششم مقطع ابتدایی بود.
روش: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97- 1396 در تهران بود. نمونه پژوهش نیز شامل 20 دانشآموز از جامعه مذکور بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای مداخله مشاوره گروهی را دریافت کردند درحالیکه برای گروه گواه، مداخلهای صورت نگرفت. در پایان، پسآزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی راهحل محور بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان هم در بعد انگیزش بیرونی (0/000 = P ، 18/897 = (16و 1) F) و هم در بعد انگیزش درونی (0/012 = P ، 7/972 = (16 و 1) F) اثر مثبت دارد؛ بدین معنا که میانگین نمرات انگیزش تحصیلی در هر دو زیرمقیاس های انگیزش بیرونی و درونی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، افزایش معناداری را نشان داد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، مشاوره گروهی راهحل محور با تمرکز بر تواناییها و امکانات دانش آموزان و همچنین با یادآوری موفقیتهای گذشته آنان، برداشت دانش آموزان درباره مسائل تحصیلیشان را تغییر میدهد و میتواند انگیزه آنان برای تحصیل را تقویت، و دستیابی به اهداف آموزشی را تسهیل کند. بنابراین میتوان انتظار داشت که با برگزاری جلسات مشاوره گروهی راهحل محور بتوان انگیزش تحصیلی دانش آموزان را افزایش داد.
Background and Purpose: Academic motivation is an important factor in teaching and learning so that students' academic achievement and success cannot be achieved without motivation. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of solution-based group counseling on improving academic motivation in sixth grade male students.
Method: This study was a quasi-experimental study with pretest-posttest design with two experimental and control groups. The statistical population of this study consisted of all sixth grade male students in Tehran during the academic year of 2017-2018. The sample included 20 students from the mentioned papulation who were selected by convenient sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. The research instrument was the Harter's Intrinsic/Extrinsic Motivation Scale (1981). The experimental group received nine 90-minute sessions of group counseling intervention, while the control group did not receive any intervention. Finally, post-test was performed for both experimental and control groups and data were analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results: The results of this study showed that solution-based group counseling had a positive effect on students' academic motivation in both extrinsic motivation (F (1, 16) = 18.897, P= 0.000) and intrinsic motivation F (1, 16) = 7.972, P= 0.012), That is, the mean scores of academic motivation in both external and internal motivation subscales showed a significant increase in the experimental group compared to the control group.
Conclusions: According to the findings of this study, solution-based group counseling focuses on students 'abilities and capabilities, as well as recalling their past successes, changing students' perceptions of their academic issues, and can enhance their motivation to study. Therefore, it can be expected that solution-based group counseling sessions can increase students' academic motivation.