Abstract:
به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری در مناطق روستایی، ارتقای سطح کیفی این خدمات برای توسعه خدمات فیزیکی و فرهنگی گردشگری روستایی، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. با توجه به وجود امکانات و توانهای گردشگری برای توسعه گردشگری در روستاهای هدف در محور یاسوج – شیراز، بررسی سطح کیفی خدمات مرتبط ضروری است. مقاله حاضر سعی دارد سطح کیفی ابعاد مختلف خدمات گردشگری را بررسی کند و تاثیر آن را در جذب گردشگر در هشت روستای هدف محور شیراز – یاسوج تعیین نماید. روش تحقیق مقاله توصیفی- تحلیلی و همبستگی بوده جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه در حجم نمونه 338 نفر انجام شده است. و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss و رتبه بندی سطح کیفی خدمات در روستاهای مورد نظر با فن تصمیم گیری چند معیاره برنامه ریزی توافقی و تاپسیس انجام شده است. بر اساس آزمونt استیودنت، سطح کیفی خدمات در سکونتگاههای هدف گردشگری بالاتر از حد مورد انتظار ارزیابی شده است. براساس آزمون همبستگی اسپیرمن، بین سطح کیفی خدمات و میزان جذب گردشگر با ضریب 747/0 و سطح معناداری 033/0 رابطه مستقیم وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد معیارهایی همچون روابط متقابل جامعه میزبان و میهمان، کیفیت مواد غذایی و آشامیدنی، ویژگیهای طبیعی و کیفیت حمل و نقل بهترتیب با ضرایب تعیین 889/0، 480/0، 310/0 و 181/0 بیشترین تاثیر را بر میزان جذب گردشگر در روستاهای هدف داشته است.
In order to reach the aim of tourism development, improvement of the quality level of services is a key element to enhance tourism in rural areas. Qualitative level of tourism services determines tourist attraction rate. In this paper, we evaluate quality level of tourism services and their effects on tourist attraction in eight villages located in Shiraz-Yasooj axis. This study is based on exploratory – descriptive, and methods of data collection are through questionnaires and population of the study is 338. Statistical methods and SPSS software were applied to determine the effect of tourism service quality on tourist attraction. Based on the results obtained from t-test in this study, service quality level in studied areas was higher than expected value. Spearman correlation test showed that there is a correlation between service quality and tourist attraction with a coefficient of 0.747 in significance level of 33%. The results of stepwise regression indicated that criteria including guest-host interaction, food and water quality, natural features and transportation quality possess the highest impact on tourist attraction, having determination coefficient of 0.889, 0.480, 0.310 and 0.181 respectively.
Machine summary:
بررسی سطح کیفی خدمات گردشگری و تأثیر آن در جذب گردشگر در مناطق روستایی مطالعه موردی: روستاهای هدف گردشگری در محور شیراز- یاسوج رضا خسروبیگی برچلویی1، علیاکبر تقیلو2، حمید شایان3 و حسن درویشی4 1استادیار دانشکده جغرافیا و برنامهريزي روستايي، دانشگاه حکیم سبزواری، 2استادیار گروه جغرافیای دانشگاه ارومیه، 3دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، 4کارشناسارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد تاريخ دريافت: 24/9/91 ؛ تاريخ پذيرش: 27/12/91 چکیده به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری در مناطق روستایی، ارتقای سطح کیفی این خدمات برای توسعه خدمات فیزیکی و فرهنگی گردشگری روستایی، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.
در نهایت و با توجه به اهداف و فرضیههای تحقیق، گویههای سنجش سطح کیفی خدمات گردشگری بهعنوان متغیر مستقل و بر اساس طیف لیکرت (خيليزياد=5، زياد=4، متوسط=3، کم=2، خيلي کم=1، اصلا=0)، مورد سنجش قرار گرفت و تعداد روزانه گردشگران روستایی متغیر وابسته و شاخص جذب میزان گردشگر در منطقه در نظر گرفته شد.
نتایج حاصل از فن تاپسیس نیز موید این امر است که عملکرد کیفی خدمات در روستاهای مارگون و قلات با توجه به سرانه گردشگری در سطح مطلوبی قرار ندارد و به اعتبار توانهای موجود جای پیشرفت بیشتری را نسبت به وضع موجود در زمینه جذب گردشگر میتوانستند داشته باشند.
در منطقه مورد مطالعه این بعد از خدمات گردشگری با عنوان وضعیت تجاری در سطح مطلوب با ضریب 31/0 از فاصله ایده آل قرار دارد و میزان عملکرد آن نیز (6/3) نشان از کیفیت مطلوب این بعد در روستاهای هدف گردشگری است.