Abstract:
خوشنویسی از آغاز در تمدن اسلامی به خاطر کتابت قرآن کریم اهمیت بسیاری داشت. حضور و بکارگیری خط کوفی به عنوان یکی از رایجترین شیوههای خوشنویسی در قرون اولیه اسلامی با داشتن خصوصیات بصری و مفهومی خاص خود در کلیساها و صومعههای یونانی قرنهای دهم و یازدهم میلادی (چهارم و پنجم هجری) سؤالات بسیاری را در مورد علت بکارگیری این عنصر خارجی در هنر مذهبی بیزانسی مطرح نموده است. پژوهش حاضر به روش تاریخی – تحلیلی تلاش دارد تا با توجه به زمینههای آشنایی بیزانسیها با این خط، به علت و چرایی به کارگیری این عنصر بیگانه در هنر مذهبی بیزانس بپردازد. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل خط کوفی از منظر بصری و مفهومی در برخی از آثار هنری بیزانسی است. نتایح حاصله نشان میدهد که در نمونههای مورد بررسی، کیفیت طلسمگونگی خط و ارتباط معنایی کلمات قرآنی با مفاهیم شمایلنگاری بیزانسی، منجر به استفاده از این سبک خوشنویسی در هنر و معماری بیزانسی شدهاست.
Calligraphy was very important from the beginning in Islamic civilization because of the Rasm of the Holy Quran. The presence and application of the Kufic script, as one of the most common forms of calligraphy in the early Islamic age, with its own visual and conceptual features in the Greek churches and monasteries of the tenth and eleventh centuries (fourth and fifth centuries (AH)) raises many questions about the reason for using this foreign element in the Byzantine religious art. The present study attempts to analyze the historical reasons for the Byzantines familiarity with this line in order to study the reasons for using this alien element in the Byzantine religious art. The purpose of this study is to analyze the Kufic script from visual and conceptual perspectives in some Byzantine artworks. The results show that in the studied samples the quality of line spellings and the semantic relation of the Quranic words with the concepts of the Byzantine iconography led to the use of this style of calligraphy in the Byzantine art and architecture.
Machine summary:
حضور و بهکارگيري خط کوفي بهعنوان يکي از رايجترين شيوههاي خوشنويسي در قرون اوليه اسلامي با داشتن خصوصيات بصري و مفهومي خاص خود در کليساها و صومعههاي يوناني قرنهاي دهم و يازدهم ميلادي (چهارم و پنجم هجري) سؤالات بسياري را در مورد علت بهکارگيري اين عنصر خارجي در هنر مذهبي بيزانسي مطرح نموده است.
سيلويا پدونه در مقاله خود پس از بررسي و بيان نظرات مختلف در زمينه حضور خط كوفي در هنر بيزانس با مطرحكردن اين سؤالات كه آيا ميتوان كتيبههاي شبهكوفي را بهنوعي بيارزش شمردن خط و نوشتار اسلامي دانست؟ يا در عوض بايد اين پديده را بهعنوان نوعي اداي احترام، خواه غيرارادي، به فرهنگ عظيم نوشتار و خوشنويسي ديگري بهشمار آورد؟ از نظر او پاسخ به اين سؤال دشوار است.
در مطالعه حاضر تلاش ميشود تا به بررسي حضور خط كوفي در رسانههاي هنري مختلف بيزانس در قرنهاي دهم و يازدهم ميلادي (چهارم و پنجم هجري) پرداخته شود و دلايل احتمالي بهكارگيري اين خط در اين آثار مورد مطالعه قرارگيرد.
Safavid Government and Holding Friday Prayer from the Perspective of Mullah Khalil Qazvini Mohammad Hasan Raznahan \ Fouad Pourarian \ Rafat Khajehyar Abstract: The rule of the Safavids in Iran provided the perfect basis for the widespread political and social activities of the Shiite scholars, and they not only maintained good relations with the Safavids but also assumed the highest religious positions in the government.