Abstract:
مقدمه:خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که سلامت و بالندگی جامعه به رشد و سلامت آن وابسته است. اگرچه هنوز خلاء ها و مطالب ناگفته ای درباره خانواده سالم وجود داشته و در مورد مفهوم واژه سلامتی اختلاف نظر زیادی وجود دارد، با این حال می توان خانواده های سالم را دارای برخی از خصایص مشترک دانست که جنبه هایی از کارکرد خانواده را مطرح می کنند و موجب تمایز خانواده های بهنجار و کارآمد از خانواده های آشفته و ناکارآمد می گردند.
روش بررسی:هدف از پژوهش حاضر تبیین تبیین پدیدارنگاری نقش فرسودگی شغلی در کاهش سازگاری زناشویی زنان معلم دوره ابتدایی بود. در این پژوهش ۳۵ نفر با استفاده یک مصاحبه نیمه ساختار یافته به عنوان نمونه مشارکت کردند.
یافته ها:نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که مقوله های تداخل بین کارهای منزل و شغل، خستگی ناشی از کار و تاثیر مشکلات محیط کار بر روابط درون خانه دارای بالاترین میزان اهمیت از سوی مصاحبه شوندگان بوده اند.
بحث و نتیجه گیری:می توان با اتخاذ تدابیری در خصوص احیای محیط کار از یک سو، و ارایه اموزش های لازم به زنان شاغل در آموزش و پرورش به عنوان آموزگار، ضمن ایجاد تعادل با کار و خانواده، نسبت به افزایش سازگاری زناشویی آنان اقدام کرد.
Machine summary:
یافته ها: نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که مقوله های تداخل بین کارهای منزل و شغل، خستگی ناشی از کار و تأثیر مشکلات محیط کار بر روابط درون خانه دارای بالاترین میزان اهمیت از سوی مصاحبه شوندگان بوده اند.
از سوی دیگر سالیوان نقش خانواده و محیط پرورشی افراد را مورد بررسی قرار میدهد و تأثیر آن را بر چگونگی واکنش ها در مقابل فشار روانی مهم میداند، اگرچه در این دیدگاه، بر قدرت مادر تاکید بسیاری وجود دارد، ولی این امر به عنوان یک عامل درونی شده، تلقی میگردد و بروز این عوامل درونی شده در پرتو تعامل با همسالان و افراد خارج از چارچوب محدود خانواده است (4).
در پژوهش حاضر ابتدا 35 نفر از زنان آموزگاری كه در شش ماه اخير به دلیل مشکلات زناشویی به مراکز مشاوره مراجعه كرده بودند به روش نمونهگيري در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده و سپس مورد مصاحبه قرار گرفتند.
در واقع این مؤلفه بیانگر این است که معلمان دوره ابتدایی (به خصوص آموزگاران پایه اول) به دلیل اینکه ناگزیرند برخی از وظایف کلاسی خود را مانند تصحیح اوراق امتحانی و چک کردن کارهای عملی دانش آموزان را در منزل انجام دهند، به نوعی در انجام کارهایی که از آنها انتظار می رود به عنوان خانم خانه انجام دهند و یا برخی برنامه ها مانند دورهمی های فامیلی با تداخل همراه شود.
بحث می توان گفت با توجه به عوامل استخراج شده از مصاحبه ها، تأثیر کار بر محیط خانه دارای نقش محوری در عدم سازگاری زناشویی آموزگران زن مقطع ابتدایی می باشد.