Abstract:
شاهنامه بایسنقری و هفتاورنگ ابراهیم میرزا، دو اثر شاخص هنر نگارگری ایرانی بوده که در منطقه خراسان بزرگ در فاصله تاریخی بیش از یک قرن ولی تقریباً در یک حوزه جغرافیایی، تصویرگری شدهاند. با توجه به اینکه تزئینات بناها در گذر زمان فرسوده شده و از بین رفته، نسخ مصور حاوی ابنیه میتوانند بهعنوان سندی تصویری برای شناسایی تزئینات وابسته به معماری در یک منطقه جغرافیایی باشند. پرسشهایی که مطرح شده، اینها هستند که معماری و عناصر تزئینی آن در نگارههای مورد بحث، چه جایگاهی دارند؟ چه شباهتها و تفاوتهایی در ترسیم تزئینات معماری این دو نسخه وجود دارند؟ هدف از این تحقیق، تطبیق تزئینات معماری در دو نسخه شاخص نگارگری در منطقه خراسان با فاصله بیش از یک قرن است. این پژوهش، به روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی انجام شده و شیوه یافتهاندوزی، کتابخانهای بوده است. شش نگاره از ۲۲ نگاره شاهنامه بایسنقری و ۱۲ نگاره از ۲۸ نگاره هفتاورنگ که دارای بنای معماری بوده، به روش انتخابی و هدفمند برگزیده شدند. نتایج نشان میدهند که اهمیت بناهای معماری در شاهنامه بایسنقری بیشتر است و تمام صفحه، به تصویرسازی بنا اختصاص داده شده، اما در نگارههای هفتاورنگ اغلب، بنا بخشی از تصویر بوده و در ترکیب با عوامل طبیعت شکل گرفته است. کتیبههای شاهنامه بایسنقری، عنصری اصلی از معماری بنا محسوب میشوند، اما در هفتاورنگ، ساختاری ساده داشته و بیشتر جنبه تزئینی دارند. تنوع تصویری و نقوش هندسی و گیاهی رنگارنگ در هفتاورنگ، بیشتر به چشم می آیند. در هفتاورنگ، نقاشیهای دیواری جایگاه مهمتری داشتهاند، اما در شاهنامه بایسنقری، نقاشی دیواری بسیار کمرنگ جلوه کرده است.
Abstract The Shahnameh Baisnqiri and Ibrahim Mirza's haft awrang are two important Iranian artistic works of art that have been illustrated in a large geographical area in the Khorasan region in a historical distance of more than a century. Considering the importance of the architecture and its decorations in these two manuscripts, we will look at the similarities and differences with the matching of the decorations related to the architecture of their drawings. The question is that what are the architectural elements in these paintings, and what are the similarities and differences with each other? What designs and drawings have been considered for decorating of buildings and what are the specifications of colors and inscriptions of these buildings? This research was conducted using descriptive-analytical and comparative method and library data collection method. Six pictures of 22 images of Shahnameh Baisnqiri and 12 images of 28 architectural images of Ibrahim Mirza's haft awrang were chosen in a selective and purposeful manner. The results show that the significance of architectural monuments is greater in the Shahnameh Baisnqiri and the entire screen is devoted to the illustration, but in images of Ibrahim Mirza's haft awrang , Is part of the picture and is formed in combination with the agents of nature. The inscriptions of Shahnameh Baisnqiri in combination with monument are more solid, rigorous and realistic. But most of the Ibrahim Mirza's haft awrang inscriptions have a simple structure and are not close to the actual inscriptions. The variety of images and colorful geometric and colorful designs appear on Ibrahim Mirza's haft awrang. The wall paintings in the Ibrahim Mirza's haft awrang are more important and include plant, animal and human designs, but in the Shahnameh Baysanqiri the painting is very faint. Shahnameh colors are rich, pure and matte, but the colors of the Ibrahim Mirza's haft awrang are pale, silky and mature colors.